För att få lite mer knuff i motorn behöver allt leva i "harmoni"
Nämen såhär, börjar du byta kam till något roligare än d-k kommer det inte blir så värst mycket roligare vad du än slänger i, för du har std. ventiler och SU. Detta funkar dock om din topp är grymt bra portad!
Att slänga i en 085 fördelare ger i sig ingen jätteskillnad alls med de trimmet du har nu. Vill man ha ut något av den bör man absolut montera brytarlöst i den, ex. Ignitor.
Ponera dock att du ordnar toppen med större avgasventiler, att den är portad enl. konstens alla regler osv. På det skickar du i en annan kam, och då kommer garanterat SU förgasarna att bottna, dvs. du kommer bara kunna utnyttja en bråkdel av vad din motor egentligen är kapabel till.
Skaffar du å andra sidan nya förgasare ex. weber 40/45or till din motor som den är nu, kommer den att ha grymt mycket bättre gassvar och förmodligen bli roligare att köra, MEN, du utnyttjar endast en bråkdel av förgasarnas kapacitet.
Det jag vill (försöker) säga är att för att bygga en bra motor, måste det finnas en bra ballans i vilka komponenter du använder
Sedan kommer det nu att finnas personer på detta forum, som kommer att säga raka motsatsen. Men detta är vad jag har lärt mig av praktiska egna erfarenheter från många motorbyggen. Att komma upp i 110-120 hk DIN i en b20 går med ganska lätta medel. Vill man sen ta steget därifrån och komma upp i 140hk DIN (riktiga bänkade hästar) kommer det krävas mycket mer tid men även MYCKET mer pengar. (Anl. därtill med bänkade hästar är att det finns väldigt mycket folk som har en tendens till att tro sig ha betydligt högre effekter i sina motorer med dubbla SU, k/d kam och portad/planad topp än vad som egentligen finns där).
Björn Persson
Styrservo, kortspak och rullbälten är till för färskingar...