Påminnelse om användarnamn/lösenord Glömt användarnamn/lösenord? | Registrera Registrera
Svenska Volvo 140-klubbens forum • 2 X SU vs 2 X Stromberg

2 X SU vs 2 X Stromberg

Allt som handlar om trimmade och ombyggda 140 och 164. Vad behöver man göra för att få i en B23? Hur mycket är lämpligt att plana toppen? o.s.v.

2 X SU vs 2 X Stromberg

Inläggav mr D » 2011-08-23 15:21

Jag måste pga div omständigheter sänka min trimgrad. Weber 40:iorna har funkat förträffligt, men jag måste byta ner mig till dubbla SU alt Stromberg. Har ett par stromberg från en 164 på gång, är det tex samma inpassning/bultmönster mot insuget som SU? Vad jag hört så finns mer justeringsmöjligheter med SU, men rent effektmässigt är Stromberg skapligt jämlika?
Hamnar förgasarna lika långt isär på B30 resp B20 dubbelinsugen? tänkte på om även luftburken (å även gasstag) går att använda till B20? Jag tänker oxå att Strombergarnas B30a bestyckning kanske även matchar min B20:s trimgrad (steg 2 topp, k-kam & extraktor)?

Mvh/ Daniel
Användarvisningsbild
mr D

Re: 2 X SU vs 2 X Stromberg

Inläggav Gunnar S » 2011-08-23 22:56

mr D skrev:Jag måste pga div omständigheter sänka min trimgrad. Weber 40:iorna har funkat förträffligt, men jag måste byta ner mig till dubbla SU alt Stromberg. Har ett par stromberg från en 164 på gång, är det tex samma inpassning/bultmönster mot insuget som SU? Vad jag hört så finns mer justeringsmöjligheter med SU, men rent effektmässigt är Stromberg skapligt jämlika?
Hamnar förgasarna lika långt isär på B30 resp B20 dubbelinsugen? tänkte på om även luftburken (å även gasstag) går att använda till B20? Jag tänker oxå att Strombergarnas B30a bestyckning kanske även matchar min B20:s trimgrad (steg 2 topp, k-kam & extraktor)?

Mvh/ Daniel

Jag kan inte uttala mig om förgasarbestyckningen på de legendariska radsexorna, men generellt har alltid Stromberg legat steget efter Skinner Union. Passar på samma fäste gör de, men viktigare är de möjligheter till justering som SU erbjuder. Flera är de som anser Stromberg vara en utpräglad "single-carb". Trots att det emellanåt experimenterats med dem i dubbelmontage. Vore jag i dina skor... ähum, skulle jag köra på Skinner Union. Finns större utrymme för effektuttag där. Mer vanligt förekommande på volvos sportmotorer från förr.
Medlem nr: 624
Användarvisningsbild
Gunnar S

Inläggav carbs » 2011-08-23 23:10

Det är faktiskt så att vissa av Strombergförgasarna för B30 är exakt samma specifikation som för B20, så även filterburken. Volvonummer 237348 och 237349 satt både på B20 och B30. Så har du trimmat din B20 så kommer nog inte standardnålarna B20/B30 att passa. Det är betydligt svårare att hitta nålar till Strombergarna jämfört med SU-förgasarna. Dessutom krävs det specialverktyg för att justera munstycken på Stromberg då dessa är pressade i förgasarhuset såvida man inte har konverterat till justerbart munstycke även för de senare Strombergförgasarna.
Så enligt min uppfattning är det lättare att bestycka och justera SU-förgasare.

Gunnar Eriksson
Förgasarteknik
carbs

Inläggav mr D » 2011-08-24 22:19

Tack för svaren! Blir till att prova med strombergarna iallafall, kanske kan funka dugligt då jag inte har nåt värstingtrim & inte är ute efter maxeffekter på nåt vis. Bara lite mer körglädje än orginal..

Apropå su då. Finns ju lite varianter. Till min 71:a skall det väl vara hif6 eller vad den heter ( den utan flottörhus på sidan) om jag fattat rätt?

Är det någon su-variant man bör satsa på om man vill kalibrera upp/ matcha den med sitt trim framöver? Vilken kan man få att leverera mest, eller har bäst justeringsmöjligheter om man säger så..

Daniel
Användarvisningsbild
mr D

Inläggav mr D » 2011-08-27 17:55

Som sagt, det skall alltså vara HIF6:or om man skall vara orginaltrogen -71 årsmodell..
Jag skall dock ändå köra med alu-insug då jag tycker detta är snyggare och naturligtvis passar bättre med extraktorröret. Tycker även HS6 förgasarna är snyggare. Jag är ute efter lite "vintagetrim-look" under huven.

Jag räknar med att renovera förgasarna oavsett, men jag vore tacksam för lite åsikter om de olika SU-modellerna. Är det någon som har högre potential i trimsammanhang/ bestyckningar. Någon som är lättare att jobba med än den andra, både vad gäller renovering och handhavande/ injustering.

Funkar det bra att mata dem med orginalbensinpump och vinner man något på att använda bränsletrycksregulator (modell FilterKing)?

Tacksam för alla svar/ åsikter!
Användarvisningsbild
mr D

Inläggav mr D » 2011-10-10 13:20

Nu har man provat med ett par Stromberg, bestyckade för B30A, funkar helt ok!
Men med svarta lådan (luftfilterlådan) monterat kan jag inte stänga motorhuven :?
Kör ju med alu-insug och vinkeln på schabraket blir ju lixom för hög/brant.
Undrar hur det blir med SU:arna & långa trattar sen... :roll:

Någon som har monterat just SU på alu-insug på 140? Går det att få igen huven?

Mvh/ Daniel.
Användarvisningsbild
mr D

Inläggav Amarace » 2011-10-10 15:17

Det låter mysko att det tar i huven?
Ja ska inte svära på det då det är längesen, men jag har för mig det gick utan problem med Strombergare och luftburk på Aluinsug.

Med SU går det då iaf, för det har jag kört med flera gånger.
Amarace

Inläggav Hasse63 » 2011-10-10 17:43

Som sagt mysko... borde ju passa lika bra som med gjutjärnsinsuget :roll:

Kommer förgasarna lite högre upp med alu-insug :?: har du bild på "schabraket"

Är det original luftfilterhus?
:arrow: http://www.volvoamazonpictures.se/
:arrow: http://imv68.blogspot.com/

____..)/.._____..)/.._____..)/..______..)/..______..)/.._____
¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯
Användarvisningsbild
Hasse63

Inläggav mr D » 2011-10-11 10:56

Finns det olika varianter på aluinsugen kanske?
Här är bilder på spektaklet iaf :lol:

Bild

Bild
Användarvisningsbild
mr D

Inläggav Gunnar S » 2011-10-11 11:40

Aluminiuminsugen var ju egentligen avsedda för tidiga "Sportar" med SU.
Tror inte ditt montage har levererats från fabrik. Är nästan bergis på att det var gjutjärnsinsug/grenrör på senare "Sportar".
Möjligen bygger Stromberg lite mer på höjden och så tar det i huven.
Har du nån koll på hur mycket det misstämmer?
Snackar vi mm eller cm?
Jag planerar för dubbla SU med tillhörande luftburk på 140:in och kan inte tänka mig att det inte skulle gå.

Kanske nån har lite mått på SU respektive Stromberg och hur mycket som ev. skiljer i höjd och djupled.
En snabb mätning på en av mina Hif6:or visar att den är ganska exakt 10cm mellan ytan på inlopp & ytan på utlopp, om du förstår.
Om man kollar på aluinsuget så är det enligt bilden. Hade jag haft en smygvinkel hade vi sett exakt vinkel på det hela.
Bild
Har tyvärr inte tillgång till mina Strombergare just nu. Nån annan får fylla i med mått på en sån.
Användarvisningsbild
Gunnar S

Inläggav mr D » 2011-10-11 15:05

Ja nu har inte jag heller mätt upp de olika förgasarna, men jag tror det rör sig om mm. Jag kör nu utan locket på burken och då funkar det.
Nä dubbla Stromberg på aluinsug levererades nog aldrig från fabrik. Undrar vinkeln är lite mindre/lägre på gjutjärnsinsugen? Fanns aluinsugen överhuvudtaget till 140? Man kan ju tänka sig att det är lite mer "frigång" under huven på en Amazon...

D
Användarvisningsbild
mr D

Inläggav Hasse63 » 2011-10-11 21:55

Alu-insuget fanns inte till 140-serien utan bara gjutjärns. tror att det bara satt dubbla HIF6 då det gäller dubbla.

Fotade och mätte av andra anledningar men...
Bild
By hasse63 at 2008-12-29
På bilden ett isärsågat gjutjärnsinsug.

Användarvisningsbild
Hasse63

Inläggav Amazon_Sleper » 2011-10-11 21:56

Har för mig att alu insuget bara satt original på B18? :?
Volvo Pv 544 -60
Volvo Amazon -67
Volvo 144 -67
Volvo 145 -70
Volvo 245 -90
Amazon_Sleper

Inläggav Amarace » 2011-10-12 00:20

Alu insuget satt endast fram till och med 1966, 1967 kom gjutjärnsinsuget som var gjutet ihop med grenröret.
Jag har ett knepigt insug liggandes, separat i gjutjärn, kan va från nåt Marint eller liknande.
Amarace

Inläggav Gunnar S » 2011-10-12 01:29

Hasse63 skrev:Alu-insuget fanns inte till 140-serien utan bara gjutjärns. tror att det bara satt dubbla HIF6 då det gäller dubbla.

Fotade och mätte av andra anledningar men...
Bild.
På bilden ett isärsågat gjutjärnsinsug.

Den där bilden visar att det inte skiljer så jämarns mycke mellan gjutjärns och aluinsuget.
Sigrid Urban mäter 104mm och min gissning är att luftburken motsvarar den där tratten i höjd, på ett ungefär.
Återstår då att Stromberg är "tjockare" och därmed skickar iväg burken upp i huven.
Vinkeln på Hasses insug och mitt i alu ser ut att vara densamma. Logiskt eftersom flottörer etc är kalibrerade för en given vinkel.
Av detta kan vi se att mr D:s schabrak är ett hopplock av guds nåde.
Insug, som aldrig satt i 140-serien. Förgasare som aldrig satt på aluinsuget och som får luftburken att ta i huven.
Leta rätt på ett par Hif6:or så blir detta bra! Eller separata dammskydd...
:)
Användarvisningsbild
Gunnar S

Inläggav Hasse63 » 2011-10-12 09:45

Det marina dubbelinsuget var mindre vinklat (det jag sett) så problem får man ändå med ett sånt fast åt andra håller... iallafall på en Amazon.

Användarvisningsbild
Hasse63

Inläggav mr D » 2011-10-12 10:40

Amarace skrev:Av detta kan vi se att mr D:s schabrak är ett hopplock av guds nåde.

Hahaha :!: :lol: Klockren kommentar Gunnar! :wink: (vet inte varför citeringen ser ut att vara av Amarace :?: )

Jotack, inget för den orginaltrogne... och HIF6:or på gjutjärn skulle det va, men nu får det bli HS6:or på alu framöver (om jag nu får det att passa). Har lämnat ett par på glasblästring. Får se om jag lämnar iväg dem på ombussning hos Gunnar på Förgasarteknik (så det blir riktigt gjort) eller om man ska våga sig på detta själv. Men ingen brådis- får bli vinterprojektet.

Men frågan är ju om jag kommer få plats med långa trattar till detta under huven, vilket ju vore guld 8)

Tack för "bildbevisen" f.ö. Gunnar & Hasse!

P.S
Jag må ha slarvat lite med historieforskningen i ämnet, men kom inte HIF6:orna först -71? Det fanns väl tidiga 140 "sportar" med B18? Var det gjutjärnsinsug redan från början alltså? Och försvann aluinsuget även från Amazon i samma veva?
Användarvisningsbild
mr D

Inläggav Amarace » 2011-10-12 13:13

Hif 6 kom -71 och alla fick gjutjärnsinsug 1967, även Amazon (tillsammans med nya avgasröret med två rör istället för ett)
Amarace

Inläggav mr D » 2011-10-12 14:05

Ok! :idea: :)
Användarvisningsbild
mr D

Inläggav Gunnar S » 2011-10-13 10:39

Ja, utsticket landar kring 33cm om du använder filterboxen på SU.
Allt enligt Hasses mätningar, eftersom jag tippar att hans (fiiina) trattar bygger lika mycket som boxen.
Några graders vinkel i basen ger ganska stor skillnad i slutändan. Går säkert att riktplana av några mm mot insugets nederkant,
på anliggningsytan, men då krävs också justering av flottörerna. Känns nästan lite "overkill"...

Är det viktigt med trattar, för dig?
12cm tratt är ju ganska långt och med 8-10cm så borde du få dit 2 runda sportfilter utan att ta i huven.
Tror inte mellanregistret påverkas av den lilla reduceringen.
Å andra sida så vrider sig maskinen åt höger vid gaspådrag.
Alltså är det varv som gäller!!
8)
Användarvisningsbild
Gunnar S

Nästa

Återgå till Trimmat/ombyggt