av fretchi » 2011-10-22 22:16
av gringob23 » 2011-10-24 13:30
fretchi skrev:Nej. Opåverkad är tillsatsluftsliden helt eller delvis öppen. Sedan eftersom värmekroppen i den värms stänger bimetallen flödet av luft förbi ventilen och tomgången sjunker.
Du menar parallellkopplat, antar jag..?
Koppla in bägge till batteriet. Är allt annat just då så skall den starta och gå bra när den blivit varm. Dessa detaljer påverkar inte kallstart eller motorgång vid kall motor dock. Så går den illa även då är det något annat fel också.
av gringob23 » 2011-10-27 16:29
av Amarace » 2011-10-28 12:33
av gringob23 » 2011-10-28 18:16
Amarace skrev:Nu kommer jag att låta väldigt elak.
Men, att tro att allt ska fungera bra om man inte har allt kopplat/gjort som det är tänkt lär ju resultera i att det blir skit av allt.
Först, ja, förpump behövs om du inte har huvudpumpen under lägsta nivån på tanken och har utgången på tanken långt ner också.
Att skifta spridarna spelar ingen roll eftersom det ger lika mycket på alla spridare hela tiden om det fungerar som det ska, så blev det skillnad när du skiftade har du problem endera med spridare eller bränslemängdmätaren.
Vakumanslutningarna du pratar om under insuget på toppen är för tomgången, Tillsatsluftslid, det ska gå två slangar dit, i andra änden ska dom sitta i insuget och tomgångsventilen. Så har du kopplat ström till TIllsatsluftsliden som du skrivit tidigare, då är det till denna du ska ha kopplat.
Hur har du kopplat kallstartsventilen? Låter nästan som att du skulle ha kopplat den konstant, då surar den ner och dör.
av Amarace » 2011-10-28 19:10
av gringob23 » 2011-10-28 19:22
Amarace skrev:Nu har jag inte läst hela tråden, så du kanske har skriit det, men vad har du för bränslepump? Är den gjord för K-jet?
Bränslemängdmätaren är där slangarna som går till spridarna är anslutna, du har ju nåt fel endera där eller på spridarna.
Ta loss alla spridare och sätt i varsitt genomskinligt (likadana) glas och tvångsmata pumpen med ström, sen lyfter du luftvågens skiva (går tungt) så spridarna sprutar bränsle, du ska ha lika mycket bränsle i varje glas, OM det inte är så så skiftar du spridare mellan en som sprutar sämre o en som sprutar bättre (skifta alltså spridare på slangen), om samma spridare då sprutar dåligt/bra så är felet i spridaren, om det dåliga/bra stannar på samma ställe är det i bränslemängdmätaren du har felet.
TIllsatsluftsliden är alldrig helt öppen, brukar vara typ 1/3 öppen kall, och sedan stänga när den blir varm.
av gringob23 » 2011-11-01 18:34
av Amarace » 2011-11-03 02:11
av gringob23 » 2011-11-05 19:51
Amarace skrev:Anledningen till att jag frågade om du hade rätt pump hur den var monterad var ju just för detta, jag tog för givet att du hade pumpen vid tanken och under lägsta nivån då du sa du hade under lägsta nivån.
Du måste ha en förpump helt enkelt, eller montera pumpen bak vid tanken så att det är självtryck till pumpen hela tiden. Pumpen är inte gjord för att suga och då kan man inte ha den på nåt annat vis.
Sätta catchtank blir ju verkligen överkurs, då ska du först ha en pump som matar från vanliga tanken till catchtanken, sedan ska du ha rätta pumpen efter catchtanken (och återigen då ha den under lägsta nivån).
Jag har kört utan problem med originalförgasartank, haft pumpen just under lägsta nivån på tanken bara o returen genom tankgivaren. Har man väldigt lite bränsle kan man dock få problem att bränslet ju åker bak i tanken och då får man att den dör till man släpper gasen och den får återhämta sig.
Sen har du ju ändå nåt annat problem eftersom du i ett inlägg skrev att den gick riktigt dåligt när du bytte plats på spridarna, en sån sak ska int epåverka alls.
Så mitt råd är att börja om från början. Fixa så du har matningen från tanken ok först och främst, sen tar du det steg för steg efter det.
av gringob23 » 2011-11-09 23:58
av gringob23 » 2011-11-11 17:40
fretchi skrev:Är det inte kall den är också då?
av Amarace » 2011-11-12 00:36
av Gunnar S » 2011-11-12 01:19
av gringob23 » 2011-11-12 16:17
Amarace skrev:Hmm, du ska ha den under tanken, att anslutningen ligger högre än tankens botten innebär ju (som din kompis sa) att det går ett rör på insidan ner till botten. SÅ har du 15 liter i tanken, och pumpen för högt, ja då får den ju inget bränsle helt enkelt. Du ska ha minst halv tank för att det ska gå någorlunda om inte pumpen ligger under tankens botten. Och att det fungerar med anslutningen högre upp är att det ju blir ett självtryck som pressar nedåt.
Att inte tomgången höjs när den är kall är som det ska vara, det tillsatsluftsliden gör är att öka luftmängden så att tomgången är likadan, skulle du inte ha tillsatsluftsliden skulle den dö istället. Och att styrtrycket är lägre är inget du märker av om du inte mäter det (och att den brukar bli svårstartad dåd en är varm).
Sen, återigen. Börja om och gör allt rätt. Du har alltså brytare också?
Vad är det för hopplock du har? Är det insprutare från början eller är det nån konvertering?
av gringob23 » 2011-11-12 16:26
Gunnar S skrev:Trådstarten känns lite typisk. Detta är inget extremfall och missförstå mig rätt nu gringob23, men alltför ofta ställs det något förenklade frågor på diverse forum. Trådstarterna ger en hint om problemet. Hjälpsamma medlemmar sluter upp och föreslår lösningar på problemet. Då meddelar TS att egentligen var det "så här"...
Ok, då börjar vi om. Nya förslag på felsökning.
Na, nu hade TS monterat en **** ihop med en xxxx.
Ok, men gör så här då...
Näe, men egentligen kör jag ju runt i en hundkoja...
Nu överdrev jag hejdlöst, men du kanske förstår problemet?
Det bästa är att leverera så fullständig information som möjligt, från början.
Jag ger Amarace rätt här: Gör om, gör rätt! Presentera alla förutsättningar så kommer du få den hjälp du behöver.
Återigen: Ta inte detta personligt. Det var ett exempel på hur problematiskt det kan bli, när kommunikationen haltar.
av fretchi » 2011-11-12 23:38
av gringob23 » 2011-11-13 14:55
fretchi skrev:Om du suger i slangen kommer det att börja rinna, och sedan slutar det inte förän du höjer eller håller för slangänden. Det kallas häverteffekt
Pumpen har begränsad kapacitet att suga men saknar det inte helt. Därför kan den starta ett flöde men behöver lite hjälp av gravitationen, om man säger så.
Original på 140 satt pumpen innanför baljan i ett fäste. Du borde ju kunna trolla till något liknande?
av fretchi » 2011-11-13 23:31
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
Denna sida använder cookies. All information tillhör Svenska Volvo 140-klubben
Website by Jan Suhr, Color Consult AB