Även om jag tycker om att läsa forum är jag dålig på att bidra till desamma, men här kommer till slut en uppdatering. En del bilder är felvända och miniatyrerna blev mindre än avsett (någon som vet hur man får större miniatyrer via garaget.org?). Ska försöka åtgärda de här sakerna i nästa inlägg.
Då ekonomin blev sämre än väntat fick jag sänka ambitionsnivån på sommarens reparationer. Allt som allt kommer bakaxeln att bytas ut, främre bromsok samt huvudcylinder att renoveras. Dessutom kommer en del ytor att rostskyddas i väntan på en permanent åtgärd.
Vi börjar med bromsarna:
Det här är första gången i mitt liv som jag utför något tyngre mekaniskt arbete, och hydraulik har jag aldrig kommit i närheten av. Därför försvann en hel del tid när jag skulle hitta en metod för att ta bort rosten och rengöra bromsoken.
Tråkigt slut
Två bromsok hade plockats från en krockad orange 74:a på skroten i Uppsala då de existerande oken var hårt angripna av djup rost och inte alls såg särskilt roliga ut. Detta besök gav även en gratis främre bromsslang som hade monterats 2010
Min plan var att ta bort den värsta rosten med elektrolys för att på så sätt spara på den dyra fosforsyran från treman (X-rost). Elektrolysbadet bestod av en plastbalja, offeranoder av järn och natriumkarbonat (målarsoda) som salt. Trots att kunde leda ca. 7 ampère genom lösningen krävde oken en hel del efterbehandling med vinkelslipen. Skulle jag göra rent ett till par ok skulle jag inte göra om det, utan gå direkt på vinkelslipen.
Slutligen fick bromsoken ligga ca. ett dygn i utspädd X-rost (ca. 15 % fosforsyra). Det första bromsoket fick en vacker grå färg av järnfosfatet, men det andra fick en konstig ljusgrön/vit yta behäftad med ett pulver. Inte bra, i synnerhet då materialet på ytan, som inte ville lossa så lätt, finns även inne i bromsoket. Jag har försökt rengöra skåran för gummiringarna så gott jag kunnat, men det kommer bli nervöst när kolvarna ska monteras och oken testas.
Jag har varit i kontakt med Treman, som tillverkar X-rost, och de känner inte igen det här problemet. Vi får se vad deras kemist säger när denne kommer tillbaka efter semestern.
Det högra oket är det med problematisk yta
Bromsvätskan var full av rost och kolvarna såg inte så roliga ut, men efter någon timme i fosforsyran hade de värst drabbade kolvarna bara några få rostpunkter i ytan (förkromat stål, inte sant?). Två kolvar gick inte ens att få ut ur ett det gamla oket trots att jag trycksatte kretsen till 9 Bar. Bromsvärdena från SBP var dock ok och lärdomen av detta är att det mycket som testerna inte upptäcker. Allt som allt blev det 14 kolvar (4 * 4 - 2) och de finaste hamnar i oken igen.
Nymålade med Biltemas bromsoksfärg
Huvudcylindern var i utmärkt skick bortsett från den yttersta tätningen närmast bromsservon. Där hade rosten fått leva under många år och grävt gropar som ledde vätskan runt tätningsringen. Följaktligen finns det ett spår av upplöst lack längs hela innerskärmen.
Men nu ska det vara slut på detta då jag honat cylindern 0.10 mm och hittat en original-servicesats från Ate på Tradera. Jag byter alla tätningar och sekundär, samt primär kolv (eller heter det pistong?) med tillhörande fjädrar.
När bromsoken åkte av märkte jag att vänster bromssköld var i dåligt skick, i synnerhet fästet för bromsröret som lätt vek sig. Lyckligtvis har jag kommit över en ny bromssköld, men även om verkstadsmanualen förklarar hur man får bort hjulflänsen, är jag inte säker på att jag får på den igen utan specialverktyg. Krävs det något mer än en momentnyckel för kronmuttern när man återmonterar hjulfläns, bromsskiva och fettknop på framvagnen?
När det kommer till bakaxeln har jag dessvärre gjort ett avsteg från original och bytt ut den ursprungliga mot en från 70. Detta märks bl.a. på handbromsmekanismen som hamnar under istället för över axeln som det var på 69. Anledningen till detta var att jag hade kommit över en renoverad axel till ett bra pris där bromssköldar, bärarmar mm var utbytta. På den gamla var det mesta förutom differentialen i dåligt skick.
Axeln ska ha renoverats, monterats på bilen och sedan knappt ha använts. Säljaren gav ett seriöst intryck, men han tillade att han inte hade packat de yttre rullagrena i fett då han inte såg meningen i detta då "diff-oljan ändå smörjer dem." Därför inspekterade jag dessa och såg följande:
Lagren hade nästan inget fett, men var så gott som helt fria från synliga repor / märken. (Hur bedömer man egentligen skicket på ett rullager?) Vad som var anmärkningsvärt var att, vad jag kan se, saknas en inre packbox / tätning. Ska det inte sitta en på den inre kanten?
Arbetet rullar vidare och jag ska försöka få upp några fler bilder under de närmaste dagarna.