Påminnelse om användarnamn/lösenord Glömt användarnamn/lösenord? | Registrera Registrera
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Volvo 142 DL -74. Nu med dellorto!

Volvo 142 DL -74. Nu med dellorto!

Här kan du visa upp din bil. Renoveringsföljetonger eller bara uppvisning.

Volvo 142 DL -74. Nu med dellorto!

Inläggav Myran » 2010-10-19 19:58

Har en 142 -74 som jag köpte för ett år sedan, Som det hänt diverse grejer med och som kommer få lite små projekt på sig emellanåt.
Dels har jag renoverat motorn och trimmat den lite. lagat lite rost, och fått den mer åt original hållet än va den var innan. Kommer komma med lite ideer och tankar vad man kan göra med den och lite frågor hur man ka gå väga med vissa grejer för att få det så optimalt som möjligt.

Saker som jag vet ska göras inom något snar framtid är:

Sänksats 40mm
Lacka 240 turbo fälgar i grafitgrå och orange fälgbana
Sätta dit 085 fördelare
Lättat svänghjul
Kg17 kam
eventuellt enkel weber 45a
Kanske extraktorgrenrör
En original varvräknare

Här är lite bilder på den.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Motor
B20 med 8 bultad vev
b20e topp som är portad och planad. portningen har jag gjort själv. 44/35 ventiler
K-kam
Stål drev
Weber 36/36 DCD med trattar och pipercross filter
Original grenrör och sedan Simons sportavgassystem.
Brytarlös tändning
Original drivlina och den är inte diffad

Renoverad motorn nu i höstas. Så de blir en för och efter bild:)
Bild
Efter renovering
Bild

Sen har jag fler bilder på portning och toppen om det kan bli intressant att se.

Men vart på backad nyligen så extraljus och grillen sprack samt den kromlisten på huven vart tillknycklad så nu funderar jag på om jag skulle sänka in några mindre extraljus i grillen, Men får se vart de lutar åt.
Volvo 142 -74 Småtrimmad bruksbil
Bild
Myran

Re: Min 142 -74

Inläggav skanke » 2010-10-19 20:44

Det ser ut att vara en fin bil. Extra plus för färgen :)

En grej som jag gillar är randen på fälgarna. Jag tycker egentligen att dom där fälgarna är rätt tråkiga, men med randen blev dom riktigt snygga.

Tråkigt att den blev påbackad :( Jag tycker inte att du skall sätta extraljusen bakom grillen. Det är snyggare att ha dom på utsidan, dessutom blir det sämre ljus bakom grillen.

På -74:orna passar det extra bra med extraljus :wink:
skanke

Inläggav 144 DL » 2010-10-19 21:16

På en -74:as framstötfångare borde du kunna få plats med minst en berguv... :D
144 DL

Inläggav Myran » 2010-10-19 22:50

skanke skrev:Det ser ut att vara en fin bil. Extra plus för färgen :)

En grej som jag gillar är randen på fälgarna. Jag tycker egentligen att dom där fälgarna är rätt tråkiga, men med randen blev dom riktigt snygga.

Tråkigt att den blev påbackad :( Jag tycker inte att du skall sätta extraljusen bakom grillen. Det är snyggare att ha dom på utsidan, dessutom blir det sämre ljus bakom grillen.

På -74:orna passar det extra bra med extraljus :wink:

Jo den färgen är läcker :)
Ja de gör så fälgarna blir lite roligare, tycker också de är lite tråkiga. MEn har nya fälgar, 240 turbo fälgar som ska bli grafitgråa med orange rand :D

Jo de var lite tråkigt men de var lindrigt och ja får ersättning för det:) Hade mer tänkt som på usa grillarna när de sitter i grillen. annars vill ja få tag i lite mer tidsenliga:P men de blir ju ganska dyra.
Ja de blir bra ihop med den stora kofångarn:P
Bild
Myran

Inläggav Myran » 2010-10-19 22:50

144 DL skrev:På en -74:as framstötfångare borde du kunna få plats med minst en berguv... :D

Ja de är nästa ide:P
Bild
Myran

Inläggav Daniel » 2010-10-19 23:26

73/74 var det väl dimljus som monterades i grillen, fyrkantiga.

http://www.algonet.se/~volvieo/140/album/ac-foglight-grille.jpg
Mvh
Daniel
Webmaster/Valberedning 140-klubben
Användarvisningsbild
Daniel

Inläggav Myran » 2010-10-20 17:21

Daniel skrev:73/74 var det väl dimljus som monterades i grillen, fyrkantiga.

Ja de kanske de var, de var mer än va jag visste om. Men en sådan grill är väl inte det lättaste att komma över. Iden kom mest på ljusen som sitter på de tidiagre modellerna.
Bild
Myran

Re: Min Volvo 142 DL -74 "Små trimmad bruksbil"

Inläggav Myran » 2010-11-01 18:40

Nu har vinterdäcken åkt på:)
Bild

Arbetsbil:P
Bild

Bilen fungerar till allt:)
Bild
Myran

Re: Min Volvo 142 DL -74 "Små trimmad bruksbil"

Inläggav Myran » 2010-11-07 13:25

Nu har man kommit över ett lättat svänghjul, en 085 fördelare, även en kg17 kam och även ett insug till en enkel 45a:P Nu när man har de så gar jag i vägarna om man skulle skaffa ett extraktorgrenör, men vet inte riktigt om de är någon vidare idé? sen sätta dit något starkare ventilfjädrar typ volvos gulmärkta. De är ju de om de hjälper mig så mycket eller om de bara blir att kasta pengar i sjön.
Bild
Myran

Re: Min Volvo 142 DL -74 Trimningsfråga

Inläggav skanke » 2010-11-07 13:40

En ganska bra början.

Men jag skulle nog inte använda enkelinsuget, utan satsa på att försöka skaffa ett kit 2x45 med tillhörande insug istället. Att köra med en enkel 45:a på B20 blev aldrig riktigt bra.

Extraktorrör är bra, förutsatt att det är riktiga grejjer och inget hemsvetsat skräp. Florerar tyvärr en del sådana, och då vet man aldrig riktigt vad man får.

Timos Extraktorrör lär vara både bra och prisvärda.
skanke

Inläggav Myran » 2010-11-07 13:54

skanke skrev:En ganska bra början.

Men jag skulle nog inte använda enkelinsuget, utan satsa på att försöka skaffa ett kit 2x45 med tillhörande insug istället. Att köra med en enkel 45:a på B20 blev aldrig riktigt bra.

Extraktorrör är bra, förutsatt att det är riktiga grejjer och inget hemsvetsat skräp. Florerar tyvärr en del sådana, och då vet man aldrig riktigt vad man får.

Timos Extraktorrör lär vara både bra och prisvärda.

Ne igentligen skulle jag inte de heller:P men Jag har en weber 45a som är ganska bra bestykade till de jag kör med nu, så kom jag över ett insug lite billigt, så det är i ren nyfikenhet jag provar det :) Ne de är ju de vill ju inte ha någon skit, känns ju onödigt att hänga dit något för syns skull. För vad jag fattat så original grenröret ganska bra. Blir till att börja med att få dit svänghjulet och fördelaren och kammen.
Bild
Myran

Inläggav Gunnar S » 2010-11-07 13:56

En sanning med viss modifikation, om man får tro vissa somliga... Te x. Janne Lundin på Amazonforumet har återupprättat enkel 45:ans skamfilade rykte. Annars är ju rytet ur dubbla dito obetalbart. Allt laborerande med trimförgasare, enkla eller dubbla, kräver att hela "urverket" är avstämt för att passa ihop: Topp, kam och tändsystem etc. Fast det här visste ju TS redan.
:wink:
Medlem nr: 624
Användarvisningsbild
Gunnar S

Inläggav Myran » 2010-11-07 14:18

Gunnar S skrev:

En sanning med viss modifikation, om man får tro vissa somliga... Te x. Janne Lundin på Amazonforumet har återupprättat enkel 45:ans skamfilade rykte. Annars är ju rytet ur dubbla dito obetalbart. Allt laborerande med trimförgasare, enkla eller dubbla, kräver att hela "urverket" är avstämt för att passa ihop: Topp, kam och tändsystem etc. Fast det här visste ju TS redan.
:wink:

Jo de må låta bra, men kostar de så smakar de:P Just nu finns de ingen ekonomi till det. Så då får man laborera med det man har:) Har ju fått en ganska bra gång på motorn som den är nu, Men nu vill man ha ju ha lite till. Men starkare ventilfjädrar är de något som spelar någon större roll. förutom att man får lite mer topp varv? vilket jag personligen inte är så intresserad av.
Bild
Myran

Inläggav Amarace » 2010-11-07 14:48

Fanns att köpa med både dimljus och extraljus.

Angående Enkel Weber 45 tycker jag det var svårt att få bra lågvarvsegenskaper, med dubbla blev det mycket bättre. Men man måste ju experimentera själv för att verkligen få reda på hur det är på ens egen motor :)
Amarace

Inläggav Myran » 2010-11-07 15:06

Amarace skrev:

Fanns att köpa med både dimljus och extraljus.

Angående Enkel Weber 45 tycker jag det var svårt att få bra lågvarvsegenskaper, med dubbla blev det mycket bättre. Men man måste ju experimentera själv för att verkligen få reda på hur det är på ens egen motor :)

Okej, Jo de kan jag tänka mig att de blev bättre med dubbla. Tycker min 36 DCD inte har de bästa lågvarvs egenskaperna heller. Ne får testa lite :)
Bild
Myran

Inläggav Björn Persson » 2010-11-08 11:14

Aldrig kört med enkel 45a så det vore kul att få det utvärderat av någon. Ang. de hårdare ventilfjädrarna så tror jag inte att det är "nödvändigt" med den trimningsgraden du tänkt dig. Jag själv bygger ju en motor nu med 2x45 och lite annat (finns att titta på här på forumet). Den kommer jag köra helt enkla standard (dock nya) ventilfjädrar i. Det värsta som händer är att man får ventilsläpp på toppvarven och således går miste om effekten på den absoluta toppen. Sen är det såklart inte alls bra att motorn får ventilsläpp, vilket lär kunna resultera i att fjädrarna mattas och går av, men om den får det så är de bara att uppgradera till gulmärkta.

Man får väl helt enkelt titta på lyft osv. på kammen, slänger man i en typ S kam eller dylikt så lyfter ju denna betydligt mer än standard. Har man dock en relativt mild kam som i mitt/ditt fall och inte planerar att köra på maxvarv konstant tror jag att det går jättebra med std. fjädrar.

Ang. enkel 45a är väl största nackdelen insuget, förgasaren är ju konstruerad som så att den ska duscha in rätt stora mängder soppa direkt i cyllindern (typ) :). Det borde ju gå att göra ett bättre insug där varje burk får lite bättre fördelning på soppan. Tittat man på dom singelinsug som jag sett så får cyl 2 & 3 betydligt bättre flöde än 1 & 4a.
Styrservo, kortspak och rullbälten är till för färskingar...
Björn Persson

Inläggav Myran » 2010-11-08 22:24

Björn Persson skrev:Aldrig kört med enkel 45a så det vore kul att få det utvärderat av någon. Ang. de hårdare ventilfjädrarna så tror jag inte att det är "nödvändigt" med den trimningsgraden du tänkt dig. Jag själv bygger ju en motor nu med 2x45 och lite annat (finns att titta på här på forumet). Den kommer jag köra helt enkla standard (dock nya) ventilfjädrar i. Det värsta som händer är att man får ventilsläpp på toppvarven och således går miste om effekten på den absoluta toppen. Sen är det såklart inte alls bra att motorn får ventilsläpp, vilket lär kunna resultera i att fjädrarna mattas och går av, men om den får det så är de bara att uppgradera till gulmärkta.

Man får väl helt enkelt titta på lyft osv. på kammen, slänger man i en typ S kam eller dylikt så lyfter ju denna betydligt mer än standard. Har man dock en relativt mild kam som i mitt/ditt fall och inte planerar att köra på maxvarv konstant tror jag att det går jättebra med std. fjädrar.

Ang. enkel 45a är väl största nackdelen insuget, förgasaren är ju konstruerad som så att den ska duscha in rätt stora mängder soppa direkt i cyllindern (typ) :). Det borde ju gå att göra ett bättre insug där varje burk får lite bättre fördelning på soppan. Tittat man på dom singelinsug som jag sett så får cyl 2 & 3 betydligt bättre flöde än 1 & 4a.

Okej va bra att veta för om de inte är allt för nödvändigt så skippar man ju gärna det, för de är ju en kostnad som inte är så jätte kul att lägga ut:P Ja händer det så är de bara att byta:P

Ne därför de är lite intressan också med en enkel 45a för att de inte är så beprövat så är de ju kul att experimentera lite. Jo de kan jag tänka mig att de blir den effekten. Tydligen så tilverkades det två olika typer av singelinsuget. Den jag fick tag i skulle vara något bättre enligt han jag köpte den av. Så vi får se var det leder :)

Men skulle de bli den effketn att 1 och 4 får för lite kan man kanske konstruera om lite i insuget så de blir lite bättre flöde och kan öka den där sug kraften i dom insugs portarna. Finns något fint ord för va den effkten kallas men kan inte komma på de ordet just nu:P Huvudsaken är väl att jag kan den kunskapen i huvudet och vet hur de fungerar:P
Bild
Myran

Inläggav Myran » 2010-11-09 11:35

Hmm, vet inte om jag är så förtjust i DCDn nu, har dragit 7 liter på 3 mil nu, Han verkar choka säg själv kan de vara att halsringen fryser eller att mitt skumfilter blir för igentäppt av kondens och dylikt så jag kanske skulle köpa ett luftfilter av 5000 serien från misab med en fövärmningsintag på?
Bild
Myran

Inläggav Amazon_Sleper » 2010-11-09 14:08

HAde de problemet på min 36a när de var kallt å fuktigt ute så gissar på du är på rätt spår. För bygde om till förvärmning å sen tyckte jag de fungera bättre...
Volvo Pv 544 -60
Volvo Amazon -67
Volvo 144 -67
Volvo 145 -70
Volvo 245 -90
Amazon_Sleper

Inläggav Myran » 2010-11-09 14:38

Amazon_Sleper skrev:HAde de problemet på min 36a när de var kallt å fuktigt ute så gissar på du är på rätt spår. För bygde om till förvärmning å sen tyckte jag de fungera bättre...

Ja får nog bli att jag gör de då, Ja de var speciellt idag jag märkte det. Snöblaskigt och mycket blötsnö som faller ner. Sen har ja ju ingen tomgång så de är stor tecken på att de skulle vara de.
Bild
Myran

Nästa

Återgå till Showroom