Hejsan! jag har gjort en projekttråd om detta på 200klubbens forum, men nu tänkte jag ta och lägga upp projektet och visa det för er här på 140-klubbens forum då det kanske är mer lämpligt, och kul
Jag skall snart ta examen på mittuniversitetet och har hållt på, och håller på, med mitt examensarbete. Iom att det är ett fordonsrelaterat program och jag är galen i bilar så borde det ju handla om bilar också
Jag fick den galna idén att bygga ABS-bromsar på min 142 -73. Bara tanken om att få det att fungera på bilen var ju hur tuff som helst, tyckte jag. Så det blev mitt ex.jobb
Nåväl, jag är färdig med det praktiska, dvs. att jag kommer att lägga upp bilder från start till slut.
Resultatet får ni läsa er fram, tänker inte avslöja något nu (visst ni kan ju scrolla ner och kika men det blir ju mer kul att ta en bit i taget )
En bild på offret för min galna idé, min pärla, som används flitigt som bruksbil.
Jag började med att skaffa ett abs-system genom att inhandla en 245 -92, den rensade jag på allt jag behövde.
*Styrenhet
*Hydraulaggregat
*Huvudbromscylinder
*tandhjul och slutväxel
*Givare
*kabelmatta
*Slutväxel
jag började med givaren bak, som får sin signal från diffrentialhuset där tandhjulet sitter påpressat, tanken var att ta hela växeln med kronhjul och pinjong, men det visade sig vara svårt då slutväxeln i fråga kommer från en dana 31 axel, och jag har en dana 30, kronhjulet var exakt en cm för stor i diameter för att gå ner i 140 axeln.
Jag löste detta problem genom att flytta över endast diffhus över till kronhjulet från 142an, dvs jag tog kronhjulet och satte på 240ins diffhus, där också kransen sitter.
Sedan vart det till att schimsa in den "nya" slutväxeln. detta var en bonusgrej för mig då jag aldrig gjort detta innan, så där lärde jag mig ytterligare en grej
Iom att jag hade axeln lös och den schimsades in så fixade jag ju mitt överdrivna kuggflankspel dessutom, så nu borde axeln tystna!
Lite bilder:
.
.
Nu gällde det att få till det fram också.
På 240 så sitter tandhjulen påpressade på naven, det fick bli en lika lösning på min bil. ett problem var dock att 240ins nav är större än 140ins, så då fick jag kapa till en distansring mellan nav och tandhjul, denna ring var ca 1.5mm tjock, och tandhjulets innerdiameter var 3 mm för stort för navet, så det vart ju perfekt!
.
.
.
.
Tadaah! Nu saknas bara givare. dom sätter vi fast på detta vis, inte det optimalaste men jag har haft en ganska kort tid på mig så jag har inte hunnit få till några bättre hållare. Tänke bygga fästen i hålen för skölden, som även den skall modifieras till för att passa nu när kransarna sitter där. Mycket utav det jag gör är tänkt att förbättras sedan när tiden räcker till, för jag vill ju få det att fungerra bra och vara hållbart.
Vänster sida
Höger sida.
Nu bör jag ha nånstans att koppla in alla givare.
Hydraulaggregat (eller abs-pump) hamnade på denna sidan då platsen inte räckte till, eller snarare höjden räckte inte till. hade heldre velat ha den på andra sidan. men nu fick det bli så.
Styrenheten hamnar på samma ställe som i en 240, vilket även gör att kabelmattan nästan ligger som formgjuten i min bil hela kabelmattan är dragen i golvbrunnen på höger sida och upp under mattan, så inga kablar eller dylikt syns inne i bilen Trevligt!
Det tråkigaste av allt, fäktas med bromsrör och smörja in sig i bromsvätska, det värsta jag vet...
Nya huvudbromscylindern som är anpassad efter ABS
Original så vet ni alla att det är Triangelkopplade kretsar, men på 240 med ABS så är det kopplat axelvis. Så jag har dragit primärkretsen fram, och sekundärkretsen bak, som det skall vara. Bakbromsarna arbetar tillsammans och ABSen reglerar altså bägge bakhjul samtidigt då det bara är en givare bak som ni ser sitter på slutväxeln och tar en snitthastighet mellan bakhjulen.
Här kommer en helhetsbild under huven, titta bort från alla kablar som hänger och dinglar och ser äckliga ut, allt var vid dennna tidpunkt ganska provisoriskt inkopplat.
Nu borde jag inte ha glömt något, altså så borde det fungera, tycker jag.
Varningslampan kopplade jag in på kretsvarningen, den är ju jordstyrd, vilket även abslampan är, så nu har jag abs-varningslampa i instrumentet, utan att ha behövt göra sönder något
Jag har även kopplat in en strömbrytare till ABSen så jag kan stänga av Systemet och köra med vanliga bromsar när jag vill
Här är iallafall Resultatet.
Nu vill jag veta och höra vad ni tycker
Tack för mig
http://www.youtube.com/watch?v=7pgooKjIVkk
.