Dags för lite uppdateringar i den här tråden. Har inte fixat någon ny dator, men lånade hem en från jobbet så att det kan bli uppdateringar lite då och då. Tyvärr ligger en del bilder kvar på hårddisken i den havererade datorn så det blir lite hipp som happ med bilderna nu. Det fattas en del bilder tyvärr.
Hade endasedan jag påbörjade det här projektet funderat på om jag skulle renovera motorn eller inte. Många tyckte ju att det kunde räcka med att måla upp motorn eftersom den endast gått 15 000mil. Men tidigare ägaren påstod att man råkat ut för ett kamaxelhaveri och hade lagt ut runt 10 000kr för att få bilen körbar. Lät lite konstigt och samtidigt lite oroande. Det minsta att göra var att öppna motorn för att kolla hur det såg ut.
Rätt skitigt i förbränningsrummen.
Närbild på främre kamaxellager, ganska repigt och en del märken i lagerytan. Dåligt att dessa inte byttes samtidigt som man bytte kam.
Det som det nu saknas en del bilder på är hur resten såg ut. Vevlagren var som vanligt på E motorerna lite slitna. På de övre halvorna var det inne i bronset. Ramlagren såg dock OK ut liksom vevaxeln. Det värsta var att kolvringarna på i princip samtliga kolvar koksat fast ordentligt så att det inte gick att få bort. Visst allt går om man vill, men eftersom kolvarna också var rätt repiga så var det inget att lägga ner tid på. Sedan var det ett kännbart glapp i två av kolvbultarna. Kunde också konstatera ett begynnande slitage på kammen trots att den gått endast ett par hundra mil.
Så efter detta så tog jag beslutet att helrenovera motorn, vilket betyder borrade cylindrar, renovering av vevstakar, nya kamlager, balansering av vevparti. Samt ny kam, oljepump, kamdrev etc.
Tanken behövde också en inspektion och uppfräschning. Jag plockade tidigare ner den för att komma åt och skrapa och måla bagagerumsgolvet. Tankarna på -74:orna brukar ju kunna rosta bl a beroende på utformningen av det främre fästet där det brukar samlas en massa skit som gör att det blir lite av en mullbänk. Tanken var dock i ett mycket bättre skick än vad jag vågade hoppas på. Endast lite ytrost på utsidan men helfräsch på insidan.
Med hjälp av lite skrapning och Lacknafta går det att få bort det mesta.
Tanken rengjord så gott det gick.
Jag fegade ur när det gällde rosten och använde citronsyra uppblandat med tapetklister istället för att slipa. Lite skraj för gnistor och bensinångor
Det funkar kanon med Citronsyran och det blir rent ner i porerna.