The big mistake
Medan jag höll på med baljan på hö funderade jag på hur jag skulle göra med vä balja, om jag skulle försöka lappa eller byta hela.
Först kollade jag om vä sida fortfarande fanns att få tag på. Jodå de fanns fortfarande.
Det ena alternativet jag funderade på var att kapa ur den främre biten ur den nya baljan och skarva i, men det var kanske inte säkert att formen på runtningen var exakt den samma vilket skulle kunna innebära en hel del fixande och trixande och så kanske det inte skulle bli perfekt iallafall.
Det andra alternativet att kapa ur hela var kanske lite synd då större delen av baljan ändå var rätt fin. Men tillslut bestämde jag mig för att byta hela.
Jag lade en beställning och medan jag väntade så kapade jag ur den gamla. Nu drabbades projektet av den första riktiga motgången
Den första indikationen var färgen, baljan var svart. Men det verkliga problemet uppdagades när baljan skulle monteras, den passade inte alls något vidare. Dels saknades ca 1,5cm i det bakre hörnet och sedan var baljan något skev. När den var rätt i framkant så låg den snett i bakkant
I ren desperation beställde jag en till, förhoppningsvis var det en citron bland alla baljor. Men nej nummer 2 passade möjligen något bättre, men bra var det inte. Verkade som Volvo bytt leverantör och istället gått över till asiatiskt piratskräp. Som man fortfarande lägger upp på originalartikelnummer (131 56 11 och 131 56 12 om jag inte minns fel).
Fick ut en lista med samtliga återförsäljare ute i landet som hade baljor liggande i lager och jag satte mig att ringa runt till samtliga i hopp om att någon skulle ligga på en gammal hederig balja i grågrönt utförande, men nej alla var svarta.
Man hörde ju att några av reservdelsmännen tyckte att frågan var lite konstig.
-Kan du gå ut på lagret och kolla färgen på en plåtbit till en gammal Volvo.
Och man kan ju tänka hur det lät sedan på fikarasten.
-Fan det var någon dåre som ringe och frågade vad det var för färg på en plåt som låg ute på lagret, och bara för att den var svart ville han inte ha den.
-Va inte, vilken knäppskalle alltså. Ha ha.
-Ja den sista dåren är ju inte född än, den saken är klar.
Frågan var bara hur jag skulle göra nu. Jag lämnade problemet med baljan och fortsatte med andra saker på bilen istället, hade jag tur så kanske det skulle dyka upp en balja av rätt sort på någon marknad eller på annons.
Nedan: The big hole