Påminnelse om användarnamn/lösenord Glömt användarnamn/lösenord? | Registrera Registrera
Svenska Volvo 140-klubbens forum • GT-instrument, 67-72 +Rallye

GT-instrument, 67-72 +Rallye

Här kan du visa upp din bil. Renoveringsföljetonger eller bara uppvisning.

Re:

Inläggav Amarace » 2007-05-08 21:00

Gunnar S skrev:Jag har original tank, olje och temp till mitt GT-instrument. Så det passar hur bra som helst.

På tal om priser så köpte jag mitt kring '90 för 800.- Lite defekt i kretskortet men en händig kompis fixade det. Så ett pris på 1200 - 1500 kanske inte är helt tokigt idag, på ett felfritt exemplar vill säga...
Möjligen köpte jag mitt aningen dyrt.

:oops: Nåja, det är glömt idag.

Kan också tipsa om att reservdelar kan köpas te x. från Instrument Jige i Leksand.

På GT-instrument (alltså fyra mätare) så är det samma som original, på Rallye (med 5 mätare) så är det andra värden plus att du ju måste ha en oljetrycksgivare.

Priser tycker jag runt 1000-1500kr är normalt, utan givare då oftast. Det priset var ungefär det dom låg i för 15 år sen också, så egentligen har dom väl sjunkit i pris.
Amarace

Inläggav C Upp » 2007-05-08 22:40

Ja, just ja. Skulle kunnat vara tydligare att jag pratade om Rallye-instrumenten, inte GT-instrumenten.

Ang. priser. Visst, om man hittar dom för 1000-1500:- i bra skick, men ofta säljs ju rena vrak för 1500-2000:-

Hittade den här på tradera, säljaren är tydlig i beskrivningen och skriver att det är fel varvräknare och trasig sarg. Men när såna här blandverk säljs för 1400:- så är ju chansen att hitta ett fint original för under 2000-3000:- rätt små.

Bild

Jag klagar egentligen inte på priset, då dom är värda det som folk betalar, och folk betalar, men det konstiga är att jag ser rätt många som säljs. Men väldigt få som används. Är det samlare som köper upp dom för att sälja dom ännu dyrare i framtiden?
Användarvisningsbild
C Upp

Inläggav C Upp » 2007-05-08 22:47

Kan ju också slänga in en bild på GT-instrumentet -73/74 som jag först hatade, men numer kan erkänna är lite fräckt på rätt bil:

Bild

Och en till bild på Jaegerinstrumentet:

Bild
Användarvisningsbild
C Upp

Inläggav dragon » 2008-04-13 20:04

Har ett sånt Jaeger instrument nånstans i garaget dock saknas en av dom mindre mätarna. De jag inte klurat ut ännu är hur man får fast panelen då de inte finns några fästöron på det och om man måste ha nån adapter till hastighetsmätaren då de inte ser lika ut som på org.

Nån som kör med såna här mätare föresten? På min panel sitter det inget kretskort som man kan koppla kontakterna på utan lösa kablar med stift man sticker in i kontakten (ska det vara så?) så har inte ens börjat försöka komma på vilken kabel som ska sitta vart.

Fick förövrigt tag i en Gt panel komplett som jag ska köra med istället tror jag men Jaeger mätarna verkar ju lite mer sällsynta.
dragon

Inläggav JE Jr » 2008-04-14 20:48

Ja, jag har kört ett tag med ett Jaeger.

Man klämmer fast det mellan instrumentbrädan och den svarta \"folien\" som sitter frampå instrumentpanelen. Om man lossar på de reglage som sitter närmast kombinationsinstrumentet kan man trycka in det däremellan!

Ja, du måste ha speciella givare till allt, dvs tank, temp, oljetryck och även hastighetsmätare (!) Det skall vara en anordning med utväxling som gör att hastighetsmätaren visar rätt.

Jag har för mig att det är lösa kablar på mitt instrument också, men såå svårt är det inte att koppla det, jämför med det från originalinstumentet, eller kanske hellre ett GT-instrument om du hade ett sådant också.
//Johan Eriksson
Användarvisningsbild
JE Jr

Inläggav dragon » 2008-04-14 20:57

Tack för det svaret har dessvärre inga givare eller nån utväxling till lådan de enda som ja har är en typ av vinkelväxel man sätter bakom hastighetsmätaren.

Tror de får fortsätta agera prydnad i garaget så kör jag med Gt intrumentet istället för det ska väl funka med org. givarna vad jag förstått.
dragon

Inläggav hero » 2008-11-24 12:47

Nu är det väl risk för att jag får en åtsägning för att \"bumpa\" en gammal tråd ;)

Hallå alla glada 140tomtar!

Normalt hänger jag på amazonforumet, men jag hade en fråga om just Rallye-instrumentet.

En kompis har ett liggandes hemma och kanske blir tvungen att sälja det(för väldigt skumma anledningar) så jag försöker hjälpa honom ta reda på vad det skulle kunna vara värt.

Och hur pass ovanliga är dem?

Själv har jag nojja på gamla originaltillbehör och försöker så gott jag kan att övertala honom att inte släppa iväg det överhuvudtaget.

Här är en bild på Rallyepanelen.

Bild

Eftersom informationen går via mig, vet jag inte så mycket om panelen i sig. Inga givare ska finnas, men kretskort och sargen ska vara bra. Och räknarna är original, inget utbytt:)

Ska det verkligen vara värt att försöka sälja iväg en rallyepanel bara sådär, eller är det inte mer värt att faktiskt ha kvar den, laga den och sedan aktivera i hans 142a?

vh

Hero

Hmm.. det funkar ju inte alls likadant att lägga upp bilder här som på amazonforumet. Attans! :D

Här är länken till amazonforumet och bilden!

http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/viewtopic.php?f=10&t=7906
hero

Föregående

Återgå till Showroom