av Gunnar S » 2011-01-07 01:06
av Amazon_Sleper » 2011-01-07 07:31
Amarace skrev:Amazon_Sleper skrev:Ja men förvärmning av gasare på skotrar kom inte fören flatside förgasarna fans inte på dom äldre med rundtrottel. Men har som sagt alldrig haft de problemet på varken trakton från 57 utan förvärmning ej heller på skoter eller någon av bilarna...
Sen var de ju tal om K-sprit som är just för å motverka is proppar men personligen ger jag inte mycke för K-sprit är ju till 80% vatten..
Känns spontant som att du inte kört så mycket på vintern med en B18/B20 utan förvärmning? Med original B20 luftburk som man bara tar bort förvärmningen på så får man problem, kanske inte så mycket, men det blir mer ojämn tomgång m.m. Och om du kör landsväg länge i samma fart, då är de risk att vakumkolven fastnar, har råkat ut för det många gånger, då gäller det att vara kall och köra med nyckeln som gas Med förvärmning råkar man aldrig ut för det, det hjälper om man drar en slang till kylaren också, som på dom äldre luftburkarna.
Vi bor ju ungefär i samma klimat, så vi borde ju råka ut för ungefär samma.
Skotrar har jag haft problem på, när det inte sitter nån original luftburk, men det är oftast så varmt i motorrummet på en skoter så att man inte råkar ut för det problemet på samma vis om man kör med öppet filter eller utan. Och det har även hänt med membranförgasare nån gång att det frusit, men då pratar vi Snotric Gul där förgasaren sitter i det fria
av 142 » 2011-01-07 11:26
av Hasse63 » 2011-01-07 23:38
av Amarace » 2011-01-08 02:22
av Amazon_Sleper » 2011-01-10 22:21
Hasse63 skrev:Skulle K-sprit innehålla 80% vatten så innehåller E85 eller etanol lika mycket och då skulle etanolbilarna gå på 80% vatten... inte troligt eller hur för det är "samma" bränsle.
Har fått ispropp trots att jag tömt tanken och trots att jag kör på BF95 i amazonen, så mer K-sprit/ etanol/ E85 eller E75 som det är/ heter vintertid i tanken underlättar. Vad man bör ha vintetid är ett nytt/ bra batteri för det underlättar ENORM om trasslet /proppen är framme, är det kallt och - 25 - 30 grader så vill man fan inte vara utan batteri mitt i skogen... mitt i natten... IN NOWHERE... Då ropar man på mamma och håller tummarna att det kommer nån...
Amazonen får vila i vinter för jag kör nu en Pegg 605 Srti även den med nytt batteri
Vintertrubbel vill ingen ha, så utrusta bilen med en påse med varma kläder vantar och mössa, extra Etanol/E85 i tanken och ett bra/ nytt batteri, spade mm. Töntigt ? Nä inte då man behöver påsen
lite OT men...
av DrBoost » 2011-01-11 09:24
av montage » 2011-01-12 12:48
av Amazon_Sleper » 2011-01-12 16:54
av Gunnar S » 2011-01-12 18:24
montage skrev:Jag har nu lokaliserat problem till fördelarlocket . Konstigt nog så hjälper det att knacka till på fördelardosan då bilen vägrar starta. Har testat ett flertal ggr nu och det funkar. Dosan och kablarna är relativt nya (cirka nåt år) och jag hittar ingen kondens i locket. Vad kan nu detta vara?
av fretchi » 2011-01-12 19:03
av Gunnar S » 2011-01-16 13:51
fretchi skrev:Eller så kan det vara det fjädrande kolet i mitten som ligger an mot rotorn som hakat sig.
av montage » 2011-01-21 14:46
av Gunnar S » 2011-01-21 14:53
montage skrev:Okej, UPDATE. Jag lyckades inte hitta mitt gamla fördelarlock så jag åkte in till stan och införskaffade mig ett nytt lock och rotor. Då jag jämnförde den nya rotorn mot den gamla så insåg jag att det var nog väl på tiden att den byttes då slitaget var markant. I alla fall. Jag bytte till de ny grejerna men nej då. Problemet är fortfarande där. Bilen ville inte starta och efter några knack på locket så hoppade den igång. Saken är att även ifall den startar och är varm så måste man hålla varvet uppe på motorn, annars dör den. Detta leder till att jag konstant får åka med choken dragen, även då bilen är varm. Att köra bilen nu är som att spela ryska roulett. Man vet aldrig när den ska dö. Varje korsning är en kamp. Vad kan nu detta vara? Kan det vara kondensatorn som spökar? Brytarna?
av Daniel » 2011-01-22 01:25
av montage » 2011-01-22 17:11
av Hasse63 » 2011-01-22 22:07
av Amazon_Sleper » 2011-01-23 01:02
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
Denna sida använder cookies. All information tillhör Svenska Volvo 140-klubben
Website by Jan Suhr, Color Consult AB