Påminnelse om användarnamn/lösenord Glömt användarnamn/lösenord? | Registrera Registrera
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Vinterförvaring?

Vinterförvaring?

Allt som inte passar in i original eller trimmat/ombyggt. Bör vara 140 eller 164-relaterat.

Vinterförvaring?

Inläggav jonnycalzone » 2010-09-12 20:16

Gokväll!

Min 164 blev vid månadsskiftet av med sitt hem, pga husförsäljning pga bortgången liten farmor. Nu när saker och ting har lagt sig lite, inser jag att det börjar bli dags att leta efter någonstans att förvara bilen under vintern (då den kommer vara avställd).

Då kombinationen heltidsstuderande (med tillhörande ekonomi) och innerstadsbo utesluter en ordentlig garageplats i närheten av hemmet, tänkte jag kolla läget lite, bland annat här. Min första fundering är vilka omständigheter som bör uppfyllas av en förvaringsplats för att bilen inte skall fara mer illa där än ståendes utomhus (en kall och dragig lada är väl knappast ens mariginellt bättre?).

Min andra undran är om ni har några konkreta tips på ställen inom typ en 10-milsradie kring Stockholm där en bil kan känna sig någorlunda trygg?
jonnycalzone

Re: Vinterförvaring?

Inläggav skanke » 2010-09-12 21:21

Som sagt, varmgarage är ju det allra bästa men är pengar den begränsande faktorn så faller ju det alternativet bort även om man letar utanför storstan.

Egentligen är det ju inte själva värmen man är ute efter utan att det är torrt. Men det är inte alltid lätt att avgöra vid en hastig titt hur det är med den saken. Själv har jag förvarat bilar i allt ifrån lador, gamla MOB förråd, kallgarage, ouppvärmda industrilokaler och varmgarage.
Det bästa stället var faktiskt en gammal industrilokal med betonggolv, och väggar och tak av lättbetong. Det fanns både plåtrena karosser och bildelar där som efter ett par år ännu inte hade några synbara korrosionsangrepp. Så där verkade det vara riktigt torrt och bra.

I en lada där jag förvarar en av mina bilar låg en bit obehandlad karosseriplåt och den var brunfläckig redan efter en vinter. Så det är ju inte den optimala förvaringsplatsen.

Det jag tycker man bör sträva efter är golv och väggar av betong i marknivå. Gärna eget garage och har man tillgång till 220V kan man ju ha en luftavfuktare där, dom är ju inte så dyra nuförtiden. Men dom drar ju lite el så den som hyr ut kanske vill kompensera sig för detta genom att ta högre hyra.

En annan viktig aspekt är säkerheten, inbrotts/skaderisk. Någon enslig obevakad/olarmad uppställningsplats i MOB förråd avsides ute i skogen är inget som jag är så sugen på.

På ett sätt har du väl lite tur, och det är att det är nu vinterförvaringsplatserna annonseras ut, och det går ju att hitta en del på Blocket om man nu inte har några egnakontakter. Tyvärr har jag inget konkret tips på fövaringsplats åt dig, utan du får leta runt lite.

Finns ju det där stället i den gamla sprängämnesfabriken (eller vad det nu är för något) som ligger i ett berg i trakterna av Köping. Har en kompis vars släkting haft en bil där. Skall försöka komma ihåg att fråga kompisen. Gick väl på runt 2000:- per år vill jag minnas. Dom påstår ju att lokalerna är avfuktade och det gäller väl att det funkar för det kan ju bli väldigt fuktigt i bergrum.

Dom skall ju ha en hemsida, jag kommer dock ej ihåg adressen. Kanske någon annan här vet, eller har erfarenhet av det stället?

Lycka till.
skanke

Inläggav jonnycalzone » 2010-09-12 21:44

Grymt! Stort tack för tipsen Skanke! Min smärtgräns ligger nog kring 500-lappen (iofs beror det på tillgänglighet och utrymme, skulle med rätt omständigheter kunna offra lite till), vilket såklart i det närmaste eliminerar alla ordentliga alternativ.. Men det är ju alltid värt att försöka..

Fler tips emottages tacksamt, om det finns några!
jonnycalzone

Inläggav Daniel » 2010-09-13 00:28

500-lappen per år?! Då är det nog utomhus med pressening som är det troligaste kortet.. och det är inge vidare..
Mvh
Daniel
Webmaster/Valberedning 140-klubben
Användarvisningsbild
Daniel

Inläggav 164E1975 » 2010-09-13 03:14

Måste nog hålla med Daniel.
Med den budgeten får du nog inte ens plats i en dragig lada ute på landet efter vad jag hört om priserna i dagens läge! Tror det är nästan omöjligt att komma under tusenlappen per år härute i Roslagen i alla fall....
Och att börja leta plats nu i september är nog liiiiite för sent, brukar vara fullbokat långt innan dess.
Mest prisvärda om man kan tänka sig lite avstånd lär nog vara berget i Kolsva som skanke nämnde:
http://www.vallsta-gard.se/berget.html
Användarvisningsbild
164E1975

Inläggav jonnycalzone » 2010-09-13 11:47

Nej nej för tusan! 500 i månan såklart!
jonnycalzone

Inläggav jonnycalzone » 2010-09-13 11:52

Jag inser nu också när jag tittar runt att många inte vill att man kommer dit och plockar med bilen. Jag hade tänkt försöka försöka renovera tanken under tiden. Fast det kanske är okej att bara skruva ur den vid inställning, och dit den vid uthämtning? Bara och bara, iofs...
jonnycalzone

Inläggav 164E1975 » 2010-09-13 12:01

I månaden är en helt annan femma...... :wink:
Men generellt kan jag nog säga att pratar man förvaringsplats är det strängeligen aja-baja att göra något med bilen. Både risk för nerskräpning av andra bilar och risk för olyckor typ eldsvåda. Därför är det i de flesta fall stränga krav på urplockat batteri tex....
Vad du behöver är nog en mekplats!
Tyvärr ännu svårare att uppbringa i Stockholmsområdet är jag rädd.......
Användarvisningsbild
164E1975

Inläggav tompa_1862 » 2010-09-13 13:45

Jag flyttade i mars och blev då av med mitt garage, så min 164 har stått ute sen dess. Den verkar inte ha farit direkt illa av det, men det kan ju vara så att saker (fukt och sso rost) smyger sig på att jag inte reflekterar över det förrän det är för sent. Det behövs dock mer tvätt och puts för att hålla bilen fin. Bilen är fin men det bör tilläggas att om bilen varit i ett superskick hade jag aldrig förvarat den som jag gör nu. Inom en månad bör jag ha också ha fått tag på ett bra vinterförvar i Uppsalaområdet. Jag har dock inga tips på förvar!

Det kan nog vara bra att fylla tanken innan vinterförvaret för att undvika kondens, men det kanske inte är nåt problem om du ska skruva bort tanken? Jag skulle nog tvätta och städa innan också. Det är roligare att plocka fram en ren (men kanske dammig) bil.
tompa_1862

Inläggav skanke » 2010-09-13 14:55

Tanka fullt innan avställning är bra men rekommendationen är om man använder blyersättningsmedel, att man kör slut på soppan först och när man sedan tankar fullt så låter man bli att fylla på blyersättningsmedlet. Det är ju bra om tankstället ligger nära uppställningsplatsen. När man sedan skall tafram bilen på våren så slår man i blyersättningen när man skall starta upp. Det har visat sig att man i bensin med vissa typer av ersättningsmedel kan få utfällningar vid längre lagring.

Har man blyfrikonverterat motorn så slipper man iallafall tänka på det problemet.
skanke

Inläggav Rogge » 2010-09-13 20:59

Jag ställde ikväll bort min Cheva på vinterförvaring på syrrans loge, kanske inte bästa stället, har inte tänkt på om det är fukt eller så där, men det är tak över huvet för den så den slipper all snö, ska införskaffa ett kapell till den och några torrbollar så den håller sig torr inuti iaf. kapellet blir för att ev fåglar inte ska skita på den samt hålla den dammfri.
Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Medlemsnr: 1945
Rogge

Inläggav Amazon_Sleper » 2010-09-16 23:20

Hum å nu ska jag ut å pissa i motvind :lol: Å hävda på att en loge e utomordentligt bra.
Har en Austin A35a som stått på logen först i ja 8-9år tills vi plocka fram den då jag var typ 7 å vi renovera motorn å lite annan sen när jag var 11 stälde vi tillbaka den dit å har stått sen dess vilket ju är snart 13år å den har inte rosta de minsta :wink:
Har även gamla möbler på över vinden som ju bruka kunna ta stor skada vid fukt å även dom klara sig väldigt bra :wink:
Volvo Pv 544 -60
Volvo Amazon -67
Volvo 144 -67
Volvo 145 -70
Volvo 245 -90
Amazon_Sleper

Inläggav bodda » 2010-09-17 18:35

ja det beror ju på lagårn en del är skitbra men sen finns det :evil:
som jag har som föråd ställde in en b30 utan topp
den möglade :? har ett kärr på baksidan o på våren med mycket snösmältning så kryper kärret in i lagårn skitbra :oops:
144 67års pv62 64 duett66 dodge aspen77 golf 96 monarped 64,flinta,auto 145 express73 ford customline 56
kadett66 67
bodda

Inläggav Amazon_Sleper » 2010-09-19 12:49

Lagård= som man har djur i inte specielt bra brukar vara ganska fuktigt..

Loge= man förvarade spannmål i består oftast av två våningar under halmlir som man hade Halm i å övre våning för korn osv å är oftast väldigt luftiga så de torkar å håller sig tort de som ska vara :wink:
Volvo Pv 544 -60
Volvo Amazon -67
Volvo 144 -67
Volvo 145 -70
Volvo 245 -90
Amazon_Sleper

Inläggav Per Helgesson » 2010-10-30 21:54

Om man misstänker att markfukt kan komma upp under bilen i en lada kan man ju lägga ett lager byggplast på golvet innan man parkerar bilen. Så gör man ju i torpargrunder på hus om anticimex varit där och mätt fukten.
Se till att bilen är helt torr både invändigt och utvändigt innan den ställs in, så är det nog inga problem.
Spraya 556 på eloxerade detaljer i motorrum och t.ex gammal takräcke.
Torka av ratt och växelpak. (det är det första som möglar pga handsvett-rester).
Dra ut säkerhetsbältena och knäpp fast dom.( torka av dom också, vill gärna mögla)
Jag brukar öppna fönstrena 5 mm, så det ventilerar lite.
Per Helgesson. Redaktör och styrelseledamot i Svenska Volvo 140-klubben.
Per Helgesson

Inläggav Gunnar S » 2010-10-31 00:13

Man kan också köpa sig en torrboll (så slipper man vara en själv..;-)) och ställa inuti bilen. Det bildas mer kondens än man kan tro.
Just markfukten är ett gissel som man undviker med hjälp av en rejäl pressenning eller byggplast. Man kan gå loss med tunnflytande Dinitrol el. dylikt på hjulställ och styrinrättning samt hela bottenplattan. Bilen står med fördel på de gamla vinterdäcken med extra mycket luft i. Man bör vidare undvika att palla upp bilen eftersom försäkringsbolagen, i många fall, kräver att bilen snabbt kan flyttas i händelse av brand.
Medlem nr: 624
Användarvisningsbild
Gunnar S

Inläggav Daniel » 2010-10-31 12:33

Torrboll är kanon, det har jag haft i många år min 145:a och det har eliminerat mögel och dålig lukt. Dock vet jag inte om man har en fördel av att ha fönstren öppna om man har torrbollen, eller om det istället blir kontraproduktivt.
Mvh
Daniel
Webmaster/Valberedning 140-klubben
Användarvisningsbild
Daniel

Inläggav bodda » 2010-10-31 12:50

det är skilnad på hur torrbollen ser ut också jag tycker den gamla som de hade på biltema funkar bättre än de andra modellerna
144 67års pv62 64 duett66 dodge aspen77 golf 96 monarped 64,flinta,auto 145 express73 ford customline 56
kadett66 67
bodda

Inläggav Gunnar S » 2010-11-01 02:06

Daniel skrev:Dock vet jag inte om man har en fördel av att ha fönstren öppna om man har torrbollen, eller om det istället blir kontraproduktivt.
Näe, det där funderade jag också över så jag hade bara glipa på ett fönster...
Allvarligt talat så fungerar nog torrbollen bäst i ett slutet rum. I annat fall kommer den att dra åt sig den sammanlagda fukt som finns i bilen + den omgivande lokalen. I det senare fallet tar torrbollen slut fortare.
Då kommer vi alltså in på lokalens beskaffenhet. Se till att placera pärlan i en lokal som håller en jämn temperatur. Nån billig men fuktig, möglig källarhåla går alltså bort. Då är det nog bättre att parkera utomhus, under en presenning istället.
Medlem nr: 624
Användarvisningsbild
Gunnar S

Inläggav skanke » 2010-11-01 16:41

Då är det nog bättre att parkera utomhus, under en presenning istället.

Vill utfärda en stark varning för att ställa bilen ute och täcka över den med en billig plastpresenning av den typen man köper på Biltema, Claes Ohlsson etc. Det kan förstöra lacken på bilen.

Jag råkade ut för det själv. Hade en 144 som stod ute under en presenning i två månader, och efter det hade lacken på hela taket krackelerat, plus lite på huv och bagagelucka. Det skall tilläggas att det var originallacken. Nu var det kanske ingen katastrof eftersom bilen ändå skulle lackas om. Men det manar definitivt till försiktighet tycker jag.

Vet inte varför det blev så, men man kanske kan tänka sig att presenningen utsöndrade någon kemikalie som inte lacken tålde. Det var just dom partierna där presenningen legat direkt mot karossen som lacken krackelerade.
skanke

Nästa

Återgå till Övrigt