Jag har inget garage så jag får nu vintertid sitta och drömma lite. Å drömmer gör man ju genom internet numera och då främst genom gamla volvomodelers respektive klubbhemsida. Och jag har upptäckt en ganska stor skilnad mellan dom olika klubbarna och just 140 klubben, nämligen att vi har garanterat minnst verkstadshandböcker och övrig dokumentation kring vår modell...
Kan det finnas något intresse av att samla ihopp lite bra fakta? Någon i klubben lär ju tex ha ett exemplar av en verkstadshanbok liggandes i en låda som borde kunna få komma upp här i forumet. Några olika böcker borde vi gemensamt kunna skramla ihop, och även se till att samla in dom böcker som redans finns upplagt på andra ställen så vi får allt samlat.
Naturligtvis skulle man även kunna samla in sådant som brukar sparas i små pärmar märkt "Bra att ha till framtida projekt". Jag har en sådan pärm, dock innehåller den bara 4 A4, dessa är kopierade ur ett gammalt nummer av tidningen "motortrend" där dom beskriver vad man ska göra för att få bort 140s understyrning. Sådana saker som kan vara av intresse här.
Om det är möjligt så skulle vi kanske kunna göra en snabb lista på saker som är enkla att modifiera med saker som passar från andra modeller.
Tex, För att få ventilerade bromsar fram, använd från 164, Hjullager, bromsskiva, bromsok eller ok + skiva från 240 (nu vet jag inte helt säkert att detta går så just detta var kanske inget bra exempel...)
Detta hade varit bra för då hade vi alla säkerligen kunnat få göra små modifikationer utan å behöva riskera nått. Det kräver ju då att den som faktst skriver in faktan vet att det är möjligt till hundra procent och inte att den hört det från sin morfars fasters avlidne kusin som snurrade 14,2 varv i sin grav vilket en alkoliserad vetenskapsman tolkade som att det gick... Ja ni förstår.
Finns intresset?