Påminnelse om användarnamn/lösenord Glömt användarnamn/lösenord? | Registrera Registrera
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Svetshjälm med nedbländning

Svetshjälm med nedbländning

Allt som inte passar in i original eller trimmat/ombyggt. Bör vara 140 eller 164-relaterat.

Svetshjälm med nedbländning

Inläggav MattiasN » 2006-12-14 18:03

Hej,

Har fram tills nu kört med en gammal hederlig, men ack så opraktisk svetshjälm, men funderar starkt på att köpa en med automatisk nedbländning. På ClasOhlson finns två dylika till salu, en 3M som kostar 1295 och en Speedglass som kostar ca 2595 kr. Den senare har nåt andningsfilter också, plus att den är mer genomsläpplig när man inte svetsar och något mörkare när man gör det. Alltså, på det hela taget en bättre hjälm. Nu tycker jag att det är för mycket med 2600 för en svetshjälm i förhållande till hur mycket jag svetsar och undrar därför om någon har några erfarenheter av de lite billigare sorterna med samma funktion och var det säljs billigt förutom på ClasOhlson? Vill ogärna lägga mer än 1500 för en svetshjälm med nedbländning.
Volvo 145 dl -71, Volvo 142S aut -70

Tänk om alla bultar hade varit gjorda i rostfritt...
MattiasN

Inläggav Rogge » 2006-12-14 19:30

speedglas är kvalitet, vi hade sånna på min verkstadskurs på gymn.. skitbra. dessutom trycker vi klistermärkena på jobbet :lol:

men om du inte svetsar så mycket kanske du kan ha en billig, eller göra som jag, kör utan o dölj själva lågan med svetspistolen.. funkar skitbra.
Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Medlemsnr: 1945
Rogge

Re:

Inläggav Amarace » 2006-12-14 20:08

Rogge skrev:speedglas är kvalitet, vi hade sånna på min verkstadskurs på gymn.. skitbra. dessutom trycker vi klistermärkena på jobbet :lol:

men om du inte svetsar så mycket kanske du kan ha en billig, eller göra som jag, kör utan o dölj själva lågan med svetspistolen.. funkar skitbra.

Köra utan är ju jättebra, det är trots allt en hel del strålning inblandad, så ögonen mår inte bra av det och du får aldrig en lika bra svets då du inte ser allt, sen mår ju inte huden bra av strålningen heller.

Dom billigare hjälmar jag testat har varit lite sisådär, dom bländar inte om lika snabbt som en Speedglas så man kan få en överaskning ibland när det blir för ljust.
Amarace

Inläggav JE Jr » 2006-12-14 20:35

3M har köpt Hörnells som gör Speedglashjälmarna!
//Johan Eriksson
Användarvisningsbild
JE Jr

Inläggav Johan Kjerstad » 2006-12-15 09:33

När det gäller personlig skyddsutrustning så är det bara dumsnålt att inte satsa på bra grejer.

Gjorde själv det misstaget och köpte billiga skyddsglasögon på Claes Ohlsson vilket resulterade i att jag fick en metallflisa i ögat när jag höll på att kapa plåt trots att jag hade glasögonen på. Nu hade jag tur och metallflisan gick att ta bort utan att det lämnade några bestående men. Men det kunde blivit en dyrköpt erfarenhet. Efter det åkte jag och köpte \"riktiga\" skyddsglasögon. Jämför man dom dyrare glasögonen med dom billiga så förstår man varför dom billiga inte ger ett fullgott skydd.

När det gäller svetshjälmen så är det helt suveränt med speedglass, framför allt ser man vad man gör. Har man väl provat så kan man inte vara utan.

Det finns dock ett sätt att få tag på en bra hjälm utan att behöva lägga 2600:- och det är att köpa en begagnad. Köpte min av en kompis som ändå skulle göra sig av med svets och allt.
Johan Kjerstad

Inläggav MattiasN » 2006-12-19 18:26

Jag kan verkligen förstå att man inte vill vara utan en med nedbländning när man testat det eftersom jag redan utan att testat det tycker att vanliga är skitjobbiga, framförallt vid svetsning under bilen.

Att svetsa utan hjälm kommer aldrig bli aktuellt eftersom jag en gång fick en studsande loppa på ögonlocket när jag skulle punkta fast en plåtbit och inte kunde få hjälmen att sitta på plats. Tur att jag blundade säger jag bara. Dessutom så känner man ju riktigt hur det hettar i ansiktet när man kört utan hjälm på bara några loppor. Så strålningen lär inte vara alls bra förutom det starka ljuset. Lär inte vara alls bra även om man inte tittar direkt på ljusbågen.

Någon som har en begagnad Speedglas till salu?
Volvo 145 dl -71, Volvo 142S aut -70

Tänk om alla bultar hade varit gjorda i rostfritt...
MattiasN

Inläggav Hasse63 » 2006-12-19 19:40

De som jobbar som sversare kan ibland missa att knäppa overolen ända upp. de får då en illröd trekant på bröstet och upprepar det ofta så är hudcanser inte långt borta.

Glöm inte att skydda händerna för vem vill få hudproblem.
:arrow: http://www.volvoamazonpictures.se/
:arrow: http://imv68.blogspot.com/

____..)/.._____..)/.._____..)/..______..)/..______..)/.._____
¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯
Användarvisningsbild
Hasse63

Inläggav PickupMan » 2006-12-30 00:58

Tänkte jag skulle dela med mig av mina erfarenheter med olika svetshjälmar. En \"billig\" automatisk hjälm har ofta en väldigt liten siktruta, och att man inte har så många inställningsmöjligheter. Tycker dom är klumpiga då man tex. svetsar under en bil. Personligen så föredrar jag Euromaski vanliga konventionella hjälm. Fördelar med den: Stor siktruta, Väldigt lätt, Den har 2 glas, ett yttre mörkare å en ljusare inre så man kan vika bort det mörka då man kör slipmaskin, skär med gas osv. (Speedglashjälmar mörknar då man kör med rondell, väldigt irriterande.) Den kostar väl just under 1000kr och tål mycke stryk!
PickupMan

Återgå till Övrigt