Påminnelse om användarnamn/lösenord Glömt användarnamn/lösenord? | Registrera Registrera
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Stötdämpare

Stötdämpare

Allt som inte passar in i original eller trimmat/ombyggt. Bör vara 140 eller 164-relaterat.

Stötdämpare

Inläggav Epsi » 2011-02-18 01:15

Noterade i somras under fjäder/stötdämparbyte på en Oldsmobile custom cruiser -1980 att dess stötdämpare var väldigt lik typen som sitter på 140n men det är inte förens nu jag tagit mig för att kika i en kompatibilitetslista och då visar det sig att "våra" stötdämpare även sitter på i princip samtliga GM bilar ifrån 1975 fram till sent 80tal (inte undra på att dem gungar fram..), dessutom några Toyota pickisar å gamla Datsun. Iaf om man kikar på Gabriels stötdämpare. Har även kikat på Monroe och där vill dem på Oldsen iaf använda andra dämpare som vad jag förstår är progressiva "för ökad komfort" (för dem var ju så hårda ifrån början) och så har dem även ett alternativ för bilar som skall dra tungt, inte heller detta artnr är samma som det monroe anger för 140bilarna.
Jag får dock känslan av att Monroes sida jag kikat på är starkt riktad emot USA-marknaden och där har de inte lagt ner lika mycket tid på listorna som på de utländska bilarna.
Då ägaren av tidigare nämnda Oldsmobile sa att cheva hade andra stötdämpare än Oldsmobile orginal så kikade jag även på dessa. Nu börjar det bli riktigt roligt för som de flesta känner till så kör USA;s poliskår inte Olds, dem kör Cheva. Under Chevrolet caprice finner vi alltså Taxi samt polisstötdämpare för "hårda förhållanden" som borde passa rakt av på 140/164. Hur hårda dessa polisdämpare är vet jag inte men troligtvis ganska hårda då de bilarna väger 2400 kg så de blir ju lite massa dem skall hålla stilla.

Här är förövrigt en bild på polisvarianten, och med tanke på vilken färg den har så kan iaf inte jag sluta tänka på ifall dessa motsvarar org R-sport....
http://catalog.monroe.com/monroe/produc ... log=MONROE

Bak till Chevan ser dem ut såhär om man nu kan ha sån otrolig tur att de e samma även där, har inte hittat några nummer på volvos bakre dämpare dock och vet inte hur dem ser ut i huvudet.
http://catalog.monroe.com/monroe/produc ... log=MONROE

Är det någon här på forumet som har några specifikationer på volvos R-sport? Dämpare till dessa GM bilar går nämligen att hitta snorbilligt i en uppsjö av olika hårdheter men utan spec på vad 140 har org och på vad R-sportarna är på känns det dumt handla..
Epsi

Re: Stötdämpare

Inläggav Epsi » 2011-02-18 01:49

Fast iofs så kanske man skulle beställa hem ett par sådana dämpare för att testa. Inte var dag man kan beställa hem Gasdämpare för 190 kr st :D
Epsi

Inläggav Amarace » 2011-02-18 01:52

Vete attan om dom angav några officiella siffror på hur dämparna var gjorda vad gäller hårdhet o.s.v.

Men släktskapet mellan dom där gula o R-sport är bara färgen, R-sport var det De Carbon som tillverkade.

Kul att du jämfört, blir ju ett större utbud av dämpare nu :)
Amarace

Inläggav Drutten » 2011-02-18 19:37

Nån som vet vilka som tillverka biltemas gula??
Tänkte mest på om dom fortfarande finns men går under annat namn osv.

Fanns fan inga bättre stötisar.
Drutten

Inläggav daniel_sandberg » 2011-02-19 13:38

Billigt och intressant =)

Vars hittar du dom för 190kr? Verkar som en seriös sida?
142 1971
Amazon 121 1967
PV 544 1961
http://danne84.blogspot.com - min blogg med lite skitsnack och blandade bilder
daniel_sandberg

Inläggav Epsi » 2011-02-19 23:20

Var en privatsäljare på Ebay. Inte kvar nu dock. men från de olika firmorna så är det runt 36/37 dollar som verkar gälla, alltså 230 spänn stycket ungefär. Amazon.com ville inte skicka till min hemmadress men där kunde du få dem för 30 dollar (190 Kr) styck om du köpte 10 st...

Överlag verkar dem firmorna jag hittat som är villiga att skicka till Sverige ligga på ungefär 37 dollar. Det dyra är ju frakten men om man köper två st och har lite tur med fraktbolagen verkar slutpriset hamna på ungefär motsvarande av mad Mekonomen tar för två standarddämpare här hemma. När vi ändå pratar standarddämpare så kan de ju nämnas att det går å få tag på vanliga oljedämpare till GM-bilarna för 90 kr styck i USA men hitintills ingen av dem som är villiga att skicka "utomlands".
Epsi

Inläggav Drutten » 2011-02-20 19:37

ska man köpa från usa så får man tänka på tull och moms oxå vilket kan tillkomma o då blir det inte så billigt längre. Är tex inte alla säljare som vill/kan skicka som gåva o tullen accepterar inte allt som gåva.
Drutten

Inläggav Epsi » 2011-02-20 19:48

Drutten skrev:ska man köpa från usa så får man tänka på tull och moms oxå vilket kan tillkomma o då blir det inte så billigt längre. Är tex inte alla säljare som vill/kan skicka som gåva o tullen accepterar inte allt som gåva.

Nej man får ju ha lite tur som sagt:) men jag gissar att tullen vill ha 25% av marknadsvärdet? då pratar vi alltså ca 275 kr st för dämparna + frakt om ursprungspriset var 220kr.

Men allt är ju en avvägning, jag är inte helt insatt om jag ska vara ärlig.
Epsi

Inläggav 164E1975 » 2011-02-21 03:21

Tullen vill först och främst ha tullkostnaden. Inte säker på exakta procenten men runt 10% kanske???
Sen tar de runt hundralappen i expeditionsavgift.
Sen tillkommer momsen.
25 % på ALLT.
Inköp, frakt - rubbet.........

Det är därför man blir så glad när de har en sån dag att de inte hinner kolla alla paket och just mitt får åka rätt igenom.......... :wink:
Användarvisningsbild
164E1975

Inläggav Amazon_Sleper » 2011-02-22 00:30

Dämparna passar från tex Ford Fairale -65a med :wink: Å tullen är inge 10% sist jag bestälde från staterna var den på 3,5% :wink: Så de är ingen jätte kostnad där i mot momsen är 25% men med tanke på de låga dollaren så blir de billigt..

http://www.summitracing.com/search/year ... s=Rank|Asc

Har haft Bilstien för ca 40dollar förut :wink: Men finns till Ford i alla fal..
Volvo Pv 544 -60
Volvo Amazon -67
Volvo 144 -67
Volvo 145 -70
Volvo 245 -90
Amazon_Sleper

Inläggav Drutten » 2011-02-25 18:58

Amazon_Sleper skrev:Dämparna passar från tex Ford Fairale -65a med :wink: Å tullen är inge 10% sist jag bestälde från staterna var den på 3,5% :wink: Så de är ingen jätte kostnad där i mot momsen är 25% men med tanke på de låga dollaren så blir de billigt..

http://www.summitracing.com/search/year ... s=Rank|Asc

Har haft Bilstien för ca 40dollar förut :wink: Men finns till Ford i alla fal..

Det där är väldig olika kan jag säga.. beror nog på hur dan tull personalens dag varit och hur säljaren har skrivit..
Köpte mig en låda weber munstycken från usa, tror den gick på 1200kr fick betala 900 kr till när jag plocka ut den på posten pga moms o tull avgifter =). Så håller mig borta från staterna nu =).
Drutten

Inläggav skanke » 2011-02-25 21:56

Ja, som sagt det är väldigt olika det där. För ca 10år sedan hade jag en Camaro och då beställde jag lite saker till den vid några olika tillfällen. I dom flesta fallen åkte jag på tull och moms. Tullen spelar oftast ingen roll då den ligger på någon procent hit eller dit, men frakten och momsen är inte kul.

Vad jag lade märke till var att risken för tull och moms berodde på vilken speditionsfirma den amerikanska motsvarigheten hade avtal med. På den tiden var ASG "värst" och jag åkte alltid på tull och moms när det gick via dom.

Det lustiga är att vid samma tid beställde jag mycket CD-skivor från Australien och på dom behövde jag aldrig betala tull eller moms och då gick det alltid via posten. Så nogrannheten med det där kanske beror på vilket land prylarna skickats ifrån?

Är man nogrannare med tullklareringen på saker som skickats från USA?
skanke

Inläggav vampyren » 2011-07-17 23:11

kanske lite orellevant, men jag letar efter några mjukare dämpare till min 140, då ja kör på strippen och vill ha lite gung i starten. både fram och bak. Samma gäller fjärdrar. Har ni några tips på vad som passar? mvh dennis
vampyren

Återgå till Övrigt