Påminnelse om användarnamn/lösenord Glömt användarnamn/lösenord? | Registrera Registrera
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Skrota en bil

Skrota en bil

Allt som inte passar in i original eller trimmat/ombyggt. Bör vara 140 eller 164-relaterat.

Skrota en bil

Inläggav morglum » 2006-12-12 23:37

Har läst något tidigare, men aldrig riktigt satt mig in i hur exakt man ska göra om man vill skrota en bil, men ändå ha kvar bilen....

saken är den att jag funderar på att köra på en liten semester ner i europa, har sedan en vän där nere som gärna skulle behålla bilen, och jag som inte orkar stå på den eller hålla på med någon jobbig utrikeshandel skulle isåfall vilja få bilen skrotad i sverige.

det är väl helt och hållet möjligt?! jag tar med nummerskyltarna och den lilla brickan som sitter innanför dörren på passagerarsidan med beteckningar och sedan lämnar jag in dem på nån skrot...? eller har jag helt fel för mig? kanske bara gick att göra så förr, om ens det....

är tacksam för svar snarast då jag åker efter jul.
morglum

Re: Skrota en bil

Inläggav volvo_144 » 2006-12-13 09:46

morglum skrev:Har läst något tidigare, men aldrig riktigt satt mig in i hur exakt man ska göra om man vill skrota en bil, men ändå ha kvar bilen....

saken är den att jag funderar på att köra på en liten semester ner i europa, har sedan en vän där nere som gärna skulle behålla bilen, och jag som inte orkar stå på den eller hålla på med någon jobbig utrikeshandel skulle isåfall vilja få bilen skrotad i sverige.

det är väl helt och hållet möjligt?! jag tar med nummerskyltarna och den lilla brickan som sitter innanför dörren på passagerarsidan med beteckningar och sedan lämnar jag in dem på nån skrot...? eller har jag helt fel för mig? kanske bara gick att göra så förr, om ens det....

är tacksam för svar snarast då jag åker efter jul.

har hört om några som har tagit alla chassienummer och sen reggplåtarna sen kapat bort en bit plåt och skrotat den. alltså bara den lilla plåtbiten(kan tas från nån annan bil oxå)
volvo_144

Inläggav Amarace » 2006-12-13 15:02

Förr var det möjligt att lämna chassienummret med en bit plåt runt (alltså A-stolpen) och skyltarna så blev den skrotad, nu har dock många skrotar blitt mer restriktiva och nu med dom nya reglerna som kommer att komma lär det bli omöjligt att göra så.
Amarace

Inläggav Jonas B » 2006-12-13 15:21

Det är inte så märkvärdigt att gå efter regelboken, se bara till att få ett intyg om förtullning från myndigheterna i landet bilen exporterats till.

Skicka sedan in detta tillsammans med regplåtarna och regbeviset till vägverket så avregistrerar dom bilen. No problems, har själv gjort så med en 264. Ett kvitto på försäljningen är också alltid bra att ha...
Användarvisningsbild
Jonas B

Inläggav morglum » 2006-12-13 20:46

när börjar de nya reglerna gälla då?

och är det altså från skrot till skrot om dem går med på det?

hade varit riktigt surt att stå där med plåtarna och sedan inte få bilen skrotad när den då är försvunnen någonstans nere i europa....

kanske man får ringa några skrotar och fråga hur just dem gör?
morglum

Inläggav withnail » 2006-12-14 23:22

Läs näst sista inlägget jag skrev i tråden om \"Nya regler avställda bilar?\".

Där är saxat ur den statliga promemoria om kommande troliga regler.

Just problemet med fulskrotade bilar skall styras upp.
Volvo 142 DL 1971. Motorhaveri.

Volvo 164E 1971. Renov.projekt.

Volvo PV544A 1960 Renov.projekt.

Volvo P210 (Duett) 1967. Bruksbilen.
Användarvisningsbild
withnail

Återgå till Övrigt