Till att börja med kan jag säga att jag är ganska ny i veteranbilsvärlden, och har tidigare och kommer säkert posta fler trådar med "dumma" frågor av olika slag.. Intresse har jag alltid haft men det tog 21 år tills jag själv hamnade i ett garage

Förra våren kom jag över en jättefin 164 av 1969 årsmodell som först tillbringat sitt liv i Norrland och senare stått i garage många år innan jag köpte bilen. Mitt syfte är att hålla bilen i fint originalskick, och rusta upp den med det som behövs vartefter. Jag har kontakter och vänner som är mer vana mekare än vad jag själv är, så jag får hjälp och lär mig mycket
Hursomhelst, jag oroar mig över rost. Att det ska dyka upp och förstöra min pärla. Jag kör aldrig bilen på vintern och förvarar den då i ett garage som visserligen inte är uppvärmt men ändå "isolerat" (ingen lada eller liknande). När jag inte använder bilen på sommaren står den utomhus, och ofta på en klippt gräsmatta.
Hur rostskyddar jag min bil enklast på egen hand? Eller är det nödvändigt att vända sig till någon firma och vad kan en sådan behandling tänkas kosta?
Min största farhåga är att min älskade pärla skulle låtas förfalla på grund av min okunskap..