Var och hämtade en volvo 142 DL -74 i helgen.
Har växt upp med dessa bilar då de frekvent förekom som första bil för en själv och bland sina bekanta, med rykande färskt körkort i bakfickan. Så det var verkligen kul att få återigen rulla fram på vägarna i en riktig kvalitévagn.
Var ett par år sedan sist och man hade nästan glömt bort lukten, känslan, motorgången, ljudet, men minnena återkom snabbt.
Bilen är totalt rostfri och enligt mig själv i bra skick, kan ju dock bara jämföra med andra 100-serie bilar jag haft tidigare, och då är denna i en klass för sig själv. Hade tänkt använda den lite då och då året runt men efter att ha tittat över den lite nogrannare här hemma så vore det nog synd och skam. Blir säkerligen en ren sommarbil.
Många gillar inte -74:an med dess groteska utseende, men står man och begrundar den lite så är den speciell på sitt lilla vis. Häflten volvo 240 har man ju också hört folk säga pga av de nya sidorutorna, framflyttade tanken osv.. men det måste ju helt enkelt vara så att en volvo 140 inte kan bli bättre än den är om det är en -74. Jag menar, sista årsmodellen måste ju betyda att den nått sin fulländan...!!