Påminnelse om användarnamn/lösenord Glömt användarnamn/lösenord? | Registrera Registrera
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Klubbmedlem eller ej?

Klubbmedlem eller ej?

Allt som inte passar in i original eller trimmat/ombyggt. Bör vara 140 eller 164-relaterat.

Klubbmedlem eller ej?

Inläggav stefan » 2010-03-04 11:44

Vi i klubbstyrelsen är lite nyfikna på hur många av er som är här inne forumet som är medlemmar i
Svenska Volvo 140-klubben?

Speciellt nyfikna är vi på er som INTE är medlemmar.

Vi skulle vilja veta VARFÖR ni väljer att inte vara medlemmar.

Nu kanske en del av er undrar vi vill mota bort er som inte är medlemmar?
Så är det ABSOLUT inte. Det är precis tvärt om.
Vi vill veta vad vi kan förbättra så att fler lockas att vara medlemmar.

Ge ditt ris och ros på klubbens verksamhet. Även du som redan ÄR medlem är naturligtvis välkommen
att tycka till.

Ingen kommer ställas till svars för sina åksikter, vi vill ha kritik, och självklart gärna
konstruktiv sådan.

Ordet är fritt!
stefan

Re: Klubbmedlem eller ej?

Inläggav Jocke » 2010-03-04 12:45

jag har precis köpt min 142:a och har inte hunnit bli medlem igen.
undrar om mitt gamla medlemsnummer finns kvar?
---=Born to Lose=---
Jocke

Inläggav Amarace » 2010-03-04 16:35

Har haft många 140 sedan jag tog körkortet (18 år sedan), men av nån anledning har jag aldrig blitt medlem i 140-klubben.
Är väl inget egentligt mervärde för mig att vara medlem, träffar m.m. är ju ändå inget här i närheten.
Men värna om 140-serien kan man ju ändå :)
Amarace

Inläggav bodda » 2010-03-04 18:03

nej jag är inte heller med i klubben ännu
har ju bara haft 140 i en 30 år eller så :oops:
144 67års pv62 64 duett66 dodge aspen77 golf 96 monarped 64,flinta,auto 145 express73 ford customline 56
kadett66 67
bodda

Inläggav CMO046 » 2010-03-04 18:17

Jag har bara haft EN enda 140, från 1983 till 1989, och jag har varit medlem i klubben i 5 - 6 år. Dels av nostalgiska skäl (första bilen) dels för att jag gärna betalar 280 kr per år (77 ÖRE om dagen) för att få klubbtidningen fyra gånger per år och läsa om världens bästa bil :P
CMO046 1421341U213681
*1971-01-11 +1994-09-27
RIP
CMO046

Inläggav mattsvart63 » 2010-03-04 19:52

är ej betalande medlem varför: vet ej om fördelarna, samt att jag nyss skaffat en 140i men ni kanske kan upplysa vad fördelarna att vara en betalande medlem är

sen kanske ett tips att kanske dela upp så ni har nått för oss lite norr över med
mattsvart63

Inläggav fretchi » 2010-03-04 20:53

Jag har både 140, 164, och ett antal 240. Vilken klubb ska jag välja? Alla vore ju sjyst, men jag har ju annat att lägga pengarna på också, så jag låter bli istället. Men om jag vill handla av svis någon gång skulle jag självklart bli medlem, Dock har 164klubben en liten fördel då de har ett litet eget lager också.
//Fredrik
'67 144 automatic | '72 164E | '81 244 GL/Turbo
www.swecars.com
fretchi

Inläggav stefan » 2010-03-04 21:33

Nya medlemmar får hela tiden högre nummer, så vad jag vet ska det gå att få sitt gamla medlemsnr om man blir medlem på nytt efter att ha tagit "time-out" några år.
Skicka ett e-mail till info@140-klubben.org så skickar vi en folder så du kan bli medlem igen. Ange i så fall att du varit medlem förut så ska vi nog kunna ordna det.

Det där med bristen på klubbevenemang norröver är vi väldigt medvetna om. Vi har vid några tillfällen sökt kontaktpersoner norrut (och även övriga landet), som kan dra lite lokala evenemag. Men intresset har dessvärre varit ganska svalt.
Men dörren står vidöppen för den som vill kliva in och göra nåt kul. Klubben sponsrar gärna med bidrag till fika/mat
om man kan presentera ett bra upplägg. Ev kan man även få lite bidrag till priser för ev tävlingar man ordnar i samband med en träff.
Tyvärr, höll jag på att säga, är samtliga styrelsemedlemmar bosatta från Stockholm och nedåt. Detta gör det lite meckigt om man ska åka 4-5 man och ordna en träff på annan ort. Speciellt när man inte känner till dom lokala förutsättningarna. Men alla förslag från er därute är välkomna.

Fördelar med att vara medlem?

- Klubbtidningen. Vi har turen att ha en professionell redaktör som gör ett 100-tal olika tidningar/år. Kvaliteten blir därefter :D
- Rabatt på bilförsäkring hos Volvia.
- Möjlighet att teckna försäkring i MHRF (om DU och din bil uppfyller deras krav)
- Viss rabatt på delar hos de flesta Volvo-återförsäljare.
- Extra bensinrabatt med Volvokort
- Du kan handla hos SVIS (http://www.svis.se) Ja, vi vet att du oftast kan handla ändå på marknader o.s.v. men de olika Volvoklubbarna ÄR SVIS. Inga Volvoklubbar, inget SVIS.
- Just i år har vi nåt extra. En faktaspäckad bok med allt du vill veta om 140. Den kommer alla betalande medlemmar få gratis. Vi jobbar på den just nu, men törs inte säga nåt exakt datum den kommer vara klar. Den kommer att vara på ca 100 sidor. Inbunden och fullfärg, med en del bilder som aldrig tidigare varit publicerade.
- Jag höll på att säga träffar. Men som sagts tidigare är ju klubbarrangerade träffar i norra delen av landet lite sällsynta. Och nästan alltid är man välkommen på träff även fast man inte är medlem. I alla fall i 140-klubben. Det är långt i från alla klubbar man är det. Men som jag också sagt ligger fältet fritt för den som vill arrangera nåt. Det är inte alls omöjligt att några ur styrelsen kan hjälpa till, men vi måste ha någon med lokal kännedom om förutsättningarna som "drar" det hela.

Det är det jag kommer på just nu.

Fram med fler synpunkter!
stefan

Inläggav Epsi » 2010-03-04 21:55

Jag är medlem delvis för att motivera mig själv+svis. Begriper inte ett dugg varför inte 164 och 140klubben egentligen är en enhet.. skillnaden för mig är i princip ett par framskärmar och två burkar. Sen e de ju massa saker som skiljer men de finns fler likheter än olikheter liksom..
Blev medlem för inte så länge sedan så dom övriga aktiviteterna kan jag inte säga så mycket om annat än att dom verkar vara rätt förbehållna landets södrare delar, lite synd då jag för tillfället är bosatt i Östersund. I göteborg fanns ju dock lite mer, men inget jag egentligen känner till, lär dock upptäcka lite mer om jag hinner när jag under sommaren bor där nere. Anledningen till att det är svalt här skulle jag kunna tänka mig är att 140 fortfarande är en såpass vanlig bil, finns ett antal som går i daglig trafik inne i centrum här, nån express och så med. jämför jag med göteborg där man vred på huvudet efter dom 3 stycken jag någonsin sett där utom vid just träffarna så är det en stor skillnad. Om 25-30 år kanske vi får en nostalgisk v70klubb, men idag ter sig det bara löjligt då det finns på tok för många av modellen "vid liv".

När man blir medlem får man ju en sammanställning av medlemmarna i klubben och jag blev riktigt förvånad över antalet. Så många medlemmar och så få aktiva på det här forumet? Finns säkerligen en del passiva medlemmar som bara betalar enbart för tidningen men inte har eller vill äga en bil själv, men procenten som är aktiva här måste ändå vara löjligt låg. Och någon annan "samlingsplats" finns mig veterligen inte? Kanske dags att allvarligt promota forumet lite i tidningen?

Forumet hade även gjort sig mycket bättre med en köp och sälj tycker jag, problem med spam och liknande hade kanske delvis kunnat lösas med att enbart betalande medlemmar skulle få lägga ut annonser? verifieras genom medlemsnummret kanske? Visserligen hade vi säkerligen tappat en och annan säljare som bara hittat något ute i vedboden men personligen så kikar jag på dagens annonssida ungefär 1 gång varannan månad, forumet varannan timme när jag inte är på jobbet/sover.

Finns det möjlighet hade jag även uppskattat om det gick å få tag på äldre nummer av 140bladet? klubben är 20 år gammal så några mer än dom jag har bör finnas på lager i nån källare, finns dessa till salu någonstans? annars kanske det kan vara en ide att lägga upp dom här för att låta folk få veta vad man går miste om? låt säga att man lägger in dom med 1 års eftersläpande så är det ingen risk att man skulle missgynna själva medlemmarna som betalar för den. ett annat skulle vara att låsa kategorin till enbart betalande medlemmar där med.

Men kort och gott, är det något jag skulle vilja att klubben gjorde så skulle det vara att knyta samman forumet med själva klubbens verksamhet mera, locka hit/informera om eller på något sätt bara få hit fler av klubbens medlemmar. Med viss övertro så bör det finnas massiv kunskap bland folket som aldrig är här. och vettig kunskap lockar mer folk hit. mer folk hit lockar fler att gå med i klubben, mer folk i klubben som vet vad dom sysslar med betyder fler bevarade bilar. och fler bevarade bilar står så vitt jag vet i klubbens stadgar att vi ska sträva efter :wink:
Epsi

Inläggav Amarace » 2010-03-04 22:25

Epsi skrev:
Så många medlemmar och så få aktiva på det här forumet? Finns säkerligen en del passiva medlemmar som bara betalar enbart för tidningen men inte har eller vill äga en bil själv, men procenten som är aktiva här måste ändå vara löjligt låg. Och någon annan "samlingsplats" finns mig veterligen inte? Kanske dags att allvarligt promota forumet lite i tidningen?

Forumet hade även gjort sig mycket bättre med en köp och sälj tycker jag, problem med spam och liknande hade kanske delvis kunnat lösas med att enbart betalande medlemmar skulle få lägga ut annonser? verifieras genom medlemsnummret kanske? Visserligen hade vi säkerligen tappat en och annan säljare som bara hittat något ute i vedboden men personligen så kikar jag på dagens annonssida ungefär 1 gång varannan månad, forumet varannan timme när jag inte är på jobbet/sover.

Dom där säger ju emot sig själv lite :) Skulle nog inte bli många annonser då, och det skulle bli mycket mer administration genom att den forumsdelen då endast får vara tillgänglig för medlemmar, och dom måste ju verifieras av någon.

Sen angående medlemsskap är jag lite i samma situation som Fretchi, har bilar som spänner över många modeller, man har inte råd att vara med i alla, även om man skulle vilja.
Amarace

Inläggav Jocke » 2010-03-04 22:51

Amarace skrev:
Sen angående medlemsskap är jag lite i samma situation som Fretchi, har bilar som spänner över många modeller, man har inte råd att vara med i alla, även om man skulle vilja.

är väl inte direkt nått svårt val att välja klubb va :)

(jag mailar nu om medlemskap)
---=Born to Lose=---
Jocke

Inläggav stefan » 2010-03-04 23:20

Jäkligt kul att höra vad ni tycker.
Vi noterar så pennan glöder kan jag lova :D

"Tyvärr" är det ju bara ni gamla "forumsrävar" som vi "hör" här. Men det är lika kul för det :wink:

Men Epsi, gamla nummer FINNS att köpa. Direkt efter dom publicerats.
Dom allra första har vi inte. Men ärligt talat var dom mest fulla med annonser.
Från mitten 90-tal har vi alla, utom 3-2003, kvar till försäljning.
stefan

Inläggav Bosse » 2010-03-04 23:48

Är medlem sedan några år tillbaka då man av "nostalgiska" skäl skaffade en 140 igen,och då var inte valet mellan att bli medlem eller låta bli, så svårt, med tanke på alla fördelarna......gemenskapen, alla dessa förmåner man har, inte minst SVIS, där jag varit några gånger, trots avståndet. Har även varit på ett par träffar i Sthlm, Segeltorp, men då de inte är så många i detta området, och man jobbar som man gör, har det än så länge tyvär inte blivit fler, ÄN så länge iallafall.
Medlemsnr: 2152

Volvo V70N 2.4T 03 nu 17800 mil
Volvo 142 DL 71` 25336 mil
Bosse

Inläggav Epsi » 2010-03-04 23:53

Ja det skulle bli "mer" administration, man skulle behöva verifiera varje medlem som tillåten, men samtidigt så bler ju varje person mer mån om att hålla sitt rykte på forumet på en högre nivå. Just du amarace har ju samma nick på flertalet ställen och är minst sagt känd som någon att lita på här på forumet, skulle du börja skriva knasiga säljannonser så hade det blivit jävla dåligt för det förtroendet du har. Jämför med någon mer okänd här, som postat 10 inlägg under loppet av ett år, ingen har egentligen nån susning om vem männskan är, blir han för hackad på byter han snabbt och lätt nick och ingen kommer märka någon skillnad. Om man därtill låser en klubbmedlem till ett visst konto så blir den personen än mer benägen att inte dra sitt namn i smutsen så att säga.
Men du har helt rätt, för att få det att fungera krävs det mer moderatortid, dels en relativt stor genomgång av vilka medlemmar som finns på forumet och därefter lite mer än idag för att hålla det hela aktuellt.

Ett annat sätt skulle vara att varje annonstråd skulle behöva verifieras av moderator innan publicering om den funktionen finns med i phpBBs forumsform. Jag upplever det inte som många annonser som läggs upp idag per vecka så såvärst mycket tid kan det väll inte ta? kräver ju dock att vi har nån moderator som loggar in minst en gång i veckan och det vet jag inte om vi har idag.
Eller bara en automatisk spärr på 200 inlägg innan man får posta? enkelt som fan, men kräver dock att min teori om att folk vill behålla sin streetcreed fungerar..

Problemet med många bilar = många klubbmedlemskap har jag också :(
Annonsfrågan är dock inte det jag tycker klubbledningen skall lägga all sin tankeverksamhet på, den kan vi bråka om sen när vi fått hit mera kunnigt folk från klubben:)

Stefan, var hittar jag dom och vad kostar det?? Finns det nån bra lista över utgivna nummer?
Epsi

Inläggav stefan » 2010-03-05 00:06

Epsi, om du skickar mig ett e-mail på stefan@140-klubben.org, så ska du få prova en grej.
Det är absolut inget hemligt, utan det är helt enkelt en webshop som vi har NÄSTAN klar.
Du kan s.a.s få bli försökskanin. Där finns alla tidningar upplagda.

Anledningen att vi inte lägger ut den publikt är helt enkelt att allt inte är klart än.
Men vi räknar med att inom kort lägga ut den.
stefan

Inläggav Epsi » 2010-03-05 00:27

Du har mail om 5 sek!

En annan sak jag lade märke till är att moderatorerna här (dom med röd text på användarnamnet) inte har några projekttrådar/showroom, inte heller du stefan? Kör ni i tysthet nissan micra-09 allihoppa eller något annat ni vill dölja för oss? (jepp, jag tänker fortsätta tjata om att göra klubben till en del av forumet tills ögona blöder på er...)
Epsi

Inläggav Epsi » 2010-03-05 00:35

Du har antagligen INTE mail... Fick tillbaka

"Delivery Status Notification (Failure)‏

This is an automatically generated Delivery Status Notification. Delivery to the following recipients failed. "

Följt av din antagligen privata mail.
Ska jag skicka till den i stället?
Epsi

Inläggav jonte » 2010-03-05 10:57

jag har haft 140s i princip sen 90 talet,men gick inte med förräns 06 :) 140 och 160 klubben tycker jag
också skulle varit en,är ju i princip samma bil,nästan :)
volvo 144a 72 sommar bilen
volvo amazon 67a,sommar,bruksbil
volvo s40 2,0t-04 bruks

jonas suppleant
140 klubben
jonte

Inläggav Kristinefors » 2010-03-05 12:00

Hej !
Just , intressant , alla ni rödmärkta moderatorer
(fint ord !) vad åker ni i ? gamla risiga 740or eller ?
Olof-Västerås ,
Kristinefors

Inläggav Epsi » 2010-03-05 13:36

Jag vill liksom mena på att ju högre upp i klubbens hirarki så bör även skicket på bilarna stiga lite åt det finare orginalhållet. Det är en fördom jag har men ändå. Är ganska säker på att det inte är dom allra mest sönderkörda busbilarna som ägs av klubbens styrelse iaf.. troligtvis finns några av sveriges finaste och mest välbevarade bilar där, och i vissa fall hade det varit underbart med att ha nån att fråga ang hur något "ska" se ut med nån viss detalj på bilen. Bäst i ett sådant läge är naturligtvis att gå på någon träff och kika på bilarna på riktigt, men när man står med vinkelslipen i ena handen, motar bort hyresvärden till garaget som vill köra ut en med andra samt manövrerar clipstången till sätesklädseln med tänderna är det liksom enklare att gå in och fråga här än att åka 40 mil enkel resa...

Vet vi föresten något om hur de typiske klubbmedlemmen ser ut? är det en en man som är ca 45, växte upp i baksätet på en 140 och numera använder sin bil enbart på söndagar eller är det en gasglad 25 åring som kör turbokonverterat? eller är det 70åringen som köppte sin bil ny och aldrig nånsin låtit nån annan person ens komma nära ratten på sin klenod?
Epsi

Nästa

Återgå till Övrigt