Påminnelse om användarnamn/lösenord Glömt användarnamn/lösenord? | Registrera Registrera
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Installera stero i bilen?..

Installera stero i bilen?..

Allt som inte passar in i original eller trimmat/ombyggt. Bör vara 140 eller 164-relaterat.

Installera stero i bilen?..

Inläggav MaxxeT » 2011-09-03 21:27

Hejsan, fixade grannens moppe o fick en stereo (sony MEX-BT2600)
2 år gammal med bluetooth o lite sådant..

När jag skulle koppla in den i -74an, så såg jag att de inte fanns än enda kabel förutom antenn och någon svart kabel från säkringarna.. troligtvis Ström (+).

EDIT:
Nu har jag hittat ett schema på alla kablar! :D

Kontaktdon 1:
1 = Kontinuerlig stömförsörjning
2 = styrning av motorantenn
3 = Switchad strömförsörjning
4 = Jord

Finns typ inga kablar var radion satt förut..
Hittat en strömkabel på 12,32 v som går typ ditt, ström hela tiden kvittar om tändningen är på eller av.

Måste ju göra egna kablar o så..
Nu är min fråga ska jag ha både 1 o 3 inkopplade samtidigt? Kan jag ha de på samma säkring?
4 är ju bara koppla till jord
2 till antennen om jag hittar antennkabeln

Är det så här simpelt verkligen ? Har aldrig gjort detta förr.. Samt ska jag köpa ett liknande kontaktstycke o isåfall vart?
Eller ska jag skruva isär grejerna o koppla själv?

Mvh Max
MaxxeT

Re: Installera stero i bilen?..

Inläggav Amarace » 2011-09-04 00:42

Antar det är Isoanslutning (en rektangulär kontakt) på stereon? Två stycken, en för högtalarna och en för Ström/jord o.s.v.

Den för ström som du beskrivit ska du koppla såhär:

1 Till direktplus (ska alltid ha ström så minnet för inställningar behålls)
2 SKa du inte använda alls om du inte har en antenn som är motordriven, då ger du signalen till antennens motor med denna, du kan även använda den för att styra ett slutsteg.
3 Ska du koppla så att det är spänning när du har nyckeln i läge 1 (radioläge), t.ex ta från samma som matar fläktens knapp.
4 Är ju då jord

1 och 3 kan du ha kopplad på samma, men tänk på att du måste komma ihåg att stänga av stereon varje gång du stänger av bilen.

Kontaktstycke som motsvarar stereons finns på Biltema, Jula och dom flesta billtillbehörsaffärer. Ett Iso universal för bilen ska det vara.
Amarace

Inläggav MaxxeT » 2011-09-04 01:03

Amarace skrev:Antar det är Isoanslutning (en rektangulär kontakt) på stereon? Två stycken, en för högtalarna och en för Ström/jord o.s.v.

Den för ström som du beskrivit ska du koppla såhär:

1 Till direktplus (ska alltid ha ström så minnet för inställningar behålls)
2 SKa du inte använda alls om du inte har en antenn som är motordriven, då ger du signalen till antennens motor med denna, du kan även använda den för att styra ett slutsteg.
3 Ska du koppla så att det är spänning när du har nyckeln i läge 1 (radioläge), t.ex ta från samma som matar fläktens knapp.
4 Är ju då jord

1 och 3 kan du ha kopplad på samma, men tänk på att du måste komma ihåg att stänga av stereon varje gång du stänger av bilen.

Kontaktstycke som motsvarar stereons finns på Biltema, Jula och dom flesta billtillbehörsaffärer. Ett Iso universal för bilen ska det vara.

Hmm, som du förklarar kan man väll inte ha 1an och 3an på samma?
För om 1an alltid ska ha ström, så måste den ju ligga på en annan?
För om vi säger att vi lägger både 1 & 3an på tändingsläge 1 (radioläget då)
När jag vrider av det, så kommer ju 1an att dö (med inställningar o sparningen)

Så måste ju ha ström hela tiden på 1an.
3an på en annan ju?

Eller menar du att jag kan ha 1 & 3an på tändningsläge ("0") och bara stänga av o på steron varje gång?

Mvh Max
MaxxeT

Inläggav Amarace » 2011-09-04 12:55

Jag menar alltså att du kopplar 3 på samma som 1, därav att du måste komma ihåg att stänga av den själv iomed att den ju alltid är på annars.

0-läge är inte Tändningsläge, Tändningsläge är 2, och 0 är läget när du kan ta ut nyckeln.
Amarace

Återgå till Övrigt