Påminnelse om användarnamn/lösenord Glömt användarnamn/lösenord? | Registrera Registrera
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Glapp i styrväxel

Glapp i styrväxel

Allt som inte passar in i original eller trimmat/ombyggt. Bör vara 140 eller 164-relaterat.

Glapp i styrväxel

Inläggav Epsi » 2008-01-25 00:13

Nu känns de som jag spottar ur mig massa frågor på kort tid men jag anser dom befogade å de lär knappast skada på ett lagom trött forum som detta:) aja, here we go:

Min styrväxel glappar, inte så lite heller utan snarare ett kvarts varv. min fråga är hur man kan åtgärda detta? Justerskruven på ovansidan på styrväxeln är injusterad till max men problemet kvarstår (dock långt mindre än tidigare).

Jag har sett att det säljs \"bussningar\" till styrväxeln, kan det vara dessa som är slut?

VP autoparts säljer \"sats för styrväxlar\" för en relativt billig pening och om jag förstått saken rätt innehåller denna samtliga bussningar, är det någon som har erfarenhet av denna sats?
Epsi

Inläggav Gunnar S » 2008-01-25 13:02

Jo, vi är lite trötta för vi är gubbar mé hatt...

Det verkar som att du borde leta efter en \"ny\" styrsnäcka. Brukar dyka upp på Blocket ibland.

Annars finns det schims och bussningssatser som åtgärdar dina problem. Kolla med de sedvanliga Volvo 140-firmorna: VP etc.

Ett kvarts varv måste vara lite trafikfarligt och vad tycker te x. Bilprovningen?
Medlem nr: 624
Användarvisningsbild
Gunnar S

Inläggav Epsi » 2008-01-26 14:24

Jag hade häldre varit trött, gammal med hatt och körkort än ung och utan körkort:(

Att montera en ny hade ju visserligen varit enklast och kanske också billigast men långtifrån lika kul och lärdomsfullt;-)

Vad SBP säger vet jag faktist inte då bilen ska besiktigas i december och jag köppte bilen för mindre än en månad sen, därimot så står det inget om styranordningen i besiktningspapprerna från förr, varken under bra att veta eller anmärkningar.
Epsi

Inläggav Gunnar S » 2008-01-27 21:45

Bilprovarna kan ju vara lite kinkiga på kombinationen bakelitratt och glapp styrväxel.

Ett tag på världen var jag helsåld på tidningen: Idrottsbladet - Motorsport.

Brukade avsluta var fjärde arbetsvecka med en sixpack Pripps och IB från Gulfmacken mitt i byn... Brukade sladda in som Bluesbrothers framför butiken...

'94 såg jag en liten oansenlig radannons i denna tidning: Styrväxel till Volvo 140-serien. N O S. Aldrig monterad.

Trodde naturligtvis inte mina ögon utan avslutade Prippsen och gjorde godnatt.

Saken föll i glömska tills nästa månadsskifte och det inplanerade besöket hos Kjelles vulk & grill för inköp av... ja, ni vet.

Annonsen var införd också i detta nummer. Nu slängde jag mig på luren och gjorde beställning.

Vad styrsnäckan kostade?

350.- + frakt.

Om du idag hittar en styrsnäcka som bara legat på hyllan.. Slå till!!

Skillnaden i körkänsla är helt obetalbar.

De brukar dyka upp ibland. Kolla runt på nätet.

Blocket, Tradera, Resultatservice etc.

Sök aktivt så kommer du att belönas.
Användarvisningsbild
Gunnar S

Inläggav Gunnar S » 2008-01-27 22:39

Epsi!!

Du har PM!!
Användarvisningsbild
Gunnar S

Inläggav C Upp » 2008-01-27 22:45

Typ den då: http://www.tradera.com/NY_styrsnacka_ti ... n-56028241

EDIT: OBS! Inte min auktion!
Användarvisningsbild
C Upp

Inläggav Gunnar S » 2008-01-28 17:09

355 spänn!

Går ut 1619!!

Skynda!!
Användarvisningsbild
Gunnar S

Inläggav Epsi » 2008-01-28 20:48

Livet är orättvist mot en ibland va^^ Höll på med halkkörningen för körkortet under tiden aktonen avslutades.. ont om pengar för tillfält med så inköp av ny snäcka får bli senare projekt..

Fokuserar på å torka ur bilen och få den å gå rent först. Men så småningom så hade det ju smakat med en vettig snäcka:)
Epsi

Re:

Inläggav Gunnar S » 2008-01-28 22:34

Epsi skrev:Livet är orättvist mot en ibland va^^ Höll på med halkkörningen för körkortet under tiden aktonen avslutades.. ont om pengar för tillfält med så inköp av ny snäcka får bli senare projekt..
Fokuserar på å torka ur bilen och få den å gå rent först. Men så småningom så hade det ju smakat med en vettig snäcka:)
Lite oflyt... Det kommer flera.

600.- är ju rätt billigt. Jag hade nästan en tanke på att slänga iväg ett bud, bara för att säkra den åt dig. Gillar inte tanken på att en klubbkompis ska behöva köra runt med knasig styrsnäcka, vettö...

8)
Användarvisningsbild
Gunnar S

Re:

Inläggav Rogge » 2008-01-28 22:52

Gunnar S skrev:
Gillar inte tanken på att en klubbkompis ska behöva köra runt med knasig styrsnäcka, vettö...
8)

det löser sig nog, vet av en annan klubbkompis som har en liggandes.. :wink:
Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Medlemsnr: 1945
Rogge

Inläggav C Upp » 2008-01-28 23:15

Brukar dyka upp nya snäckor rätt ofta på blocket och tradera. Tycker mig se nån varje månad iaf. Men den där gick riktigt billigt.

Har några snäckor ligger i garaget jag med, kanske borde kolla hur tighta dom e nån gång.

EDIT: När man talar om trollen: http://www.tradera.com/NY_styrsnacka_ti ... n-57017216

En till :P
Användarvisningsbild
C Upp

Inläggav Epsi » 2008-01-29 18:27

Där sa du något Gunnar, måste ju gå med i klubben nu med:O reggade mig här på forumet för ett ganska bra tag sen men eftersom jag då lågnt ifrån var helt säker på att bilen skulle bli en 140a blev medlemskap i klubben skutet på framtiden.. får läsa på på den saken:)

Angående snäckorna på tradera tycker jag det verkar lite småkonstigt att samma säljare lägger ut en till \"ny\" styrsnäcka dagen efter att den förre aktonen är avslutad?

När snäckan på bilden desutom har lite oljespill på sig börjar jag tro att det rör sig om renoverade styrsnäckor eller bara avtvättade kanske.

Hörde idag att de kanske inte bara är växeln som glappar utan även själva stagen? Polarn hade de iaf glapp i ratten på sin duettepa som på något vis skulle bero på stagen?
Epsi

Inläggav Amarace » 2008-01-29 19:38

Om det är själva styrväxeln ser du om du böjer dig ner i motorrummet och tar tag i rattaxeln närmast styrväxeln och vrider fram och tillbaka samt kollar på pitmanarmen, rör den sig likadant är det inte glapp i styrväxeln., röd den sig inte har du glapp. Värt att kolla är även bussningarna där rattaxeln är delad.
Amarace

Inläggav C Upp » 2008-01-29 19:39

Näe, så konstigt är det inte. Finns en hel del människor som köpt på sig små \"lager\" av prylar. Som Dansken som hade massor av fabriksnya M400-B20-kåpor ex.

Oljespillet du tänker på är nog mer sånt som kommer med tiden. Dom har ju ett antal år på nacken.
Användarvisningsbild
C Upp

Re:

Inläggav Gunnar S » 2008-01-29 23:11

Epsi skrev:Angående snäckorna på tradera tycker jag det verkar lite småkonstigt att samma säljare lägger ut en till "ny" styrsnäcka dagen efter att den förre aktonen är avslutad?
När snäckan på bilden desutom har lite oljespill på sig börjar jag tro att det rör sig om renoverade styrsnäckor eller bara avtvättade kanske.
Vill inte gärna tro att det skulle vara nå "avtvättat" junk. Dessutom har den pappskydden på plats. (som ju kan förfalskas, javisst)

Oljerinnet såg likadant ut på min, som var tillverkad 1974 enligt typskylten. Det kryper alltid lite på grejer som värmt hyllorna så många år. Vi får inte glömma att det finns en massa N O S-prylar ute i omlopp så att samma säljare har flera snäckor på auktion är inget att höja på ögonbrynen åt. Han är väl bara taktisk, som alla Volvosnubbar??

Jag noterade inte ens säljarens alias. För övrigt: Se till att också resten av styrningen är fräsch om du monterar en ny snäcka, annars märks ju inget av nyinvesteringen.
Användarvisningsbild
Gunnar S

Återgå till Övrigt