Påminnelse om användarnamn/lösenord Glömt användarnamn/lösenord? | Registrera Registrera
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Fästen på rutram?

Fästen på rutram?

Allt som inte passar in i original eller trimmat/ombyggt. Bör vara 140 eller 164-relaterat.

Fästen på rutram?

Inläggav Brojna » 2010-03-10 21:47

Har plockat ut rutan på min 142 -71 (limmad) för att rostlaga runt rutramen. Märkte att det satt massa små fästen runt ramen i plåten. Är det dessa som själva listen ska fästas i? Pratade med glasmästaren som ska sätta i nya rutan och han sa att de skulle vara clips runt själva rutan som listen ska fästas i. Som på nyare 240.
Jag måste beställa ny list från vp-autoparts men är osäker på vad det är för typ av list? Ska den fästas i fästena på rutramen eller ska det vara fästen på själva rutan?
Tacksam för svar!
Brojna

Re: Fästen på rutram?

Inläggav Epsi » 2010-03-10 21:55

Jag vet inte hur det är på bilar med rutan i gummilist fram och jag vet inte vad för lister VP säljer.
Men med limmad ruta så sitter det löstagbara clips på rutan/rutramen i vilken dekorationslisten sitter i. clipsen är samma som till 240 och brukar finnas på tradera, andra som har dom bör vara kilington (stavning?) och antagligen även vp. 240clipsen är i plast och hade jag fått välja hade jag användt dom. på min bil sitter de plåtclips och där rostar clipsen så det blir fula rinningar av rostvatten på lacken...
Vad jag vet skall det vara helt utbytbara mot varandra.
Epsi

Inläggav Amarace » 2010-03-10 22:07

Alla från 70 (tidiga 70 har gummilist) upp till och med 77 har plåtclips i rutramen som håller listen, 78 kom plastclips och annan list med lite gummi/plast på samt metall, 70-77 var bara metall.

Så vill man ha dom äldre listerna (4 delar och 4 hörn) så ska man ha plåtclipsen i rutramen.
Vill man ha den nyare 78- listen (två delar + 2 skarvbitar) så ska man ha plastclips på själva rutan. Den här listen är att föredra, men det är ju inte original på en 140.
Amarace

Inläggav Brojna » 2010-03-11 14:25

Är det nån stor skillnad på dessa lister så man tänker på det? Är ju ingen originalbil jag håller på med då jag ska plocka i en b21et jag har liggandes och bilen rullar även på nittontummare. Rutramen är också väldigt rostig så ännu en anledning att inte spara de gamla plåtclipsen. Så det kanske är att föredra att montera den nyare typen av list? Är det samma sådan list som på en 240 -85?
Brojna

Återgå till Övrigt