Påminnelse om användarnamn/lösenord Glömt användarnamn/lösenord? | Registrera Registrera
Svenska Volvo 140-klubbens forum • dubbla krängningshämmare

dubbla krängningshämmare

Allt som inte passar in i original eller trimmat/ombyggt. Bör vara 140 eller 164-relaterat.

dubbla krängningshämmare

Inläggav b20 » 2007-08-26 16:55

HEJ

Jag undrar om det går att montera dubbla krängningshämmare??

Borde väl bli lite bättre väghållning eller har jag fel???
Old volvo's never die they only go faster!

Volvo 144 1970
b20

Det går nog, men...

Inläggav Pelle » 2007-08-27 13:29

Med dubbla krängningshämmare bör man få betydligt mer hämmande effekt än om man monterar en enkel, grövre krängningshämmare. Tyvärr, får man väl säga, för så fort vägen inte är helt jämn lär bilen bli riktigt stötig i framvagnen, och det blir väggreppet inte bättre av. Om man dessutom saknar krängningshämmare bak blir väghållningen antagligen fullständigt hopplös.

Pelle
Pelle

Inläggav Pelle » 2007-08-27 13:33

Kanske bör tillägga att jag fattade det som att frågan gällde idén att ha dubbla krängningshämmare fram. Att ha en fram och en bak är naturligtvis en helt annan sak...

Pelle
Pelle

Inläggav Hasse63 » 2007-08-27 15:08

så värst stötig blir den väl inte... det går att montera två stycken ovanför varandra. Man förlänger de båda öglorna och fyller upp med gummi samt gör om stången ner till länkarmen. Sen så bör man nog sätta en bak också, kanske passar hyfsat från 240?
:arrow: http://www.volvoamazonpictures.se/
:arrow: http://imv68.blogspot.com/

____..)/.._____..)/.._____..)/..______..)/..______..)/.._____
¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯
Användarvisningsbild
Hasse63

Inläggav Gunnar S » 2007-08-27 19:20

Det blir mycket gissningar...

Jag har, med framgång provat att montera dubbla krängare fram. Hittade längre hänken (164??) som bussades upp med extra gummimaterial. Stängerna (gnällstagen?) behövde inte göras längre. det fanns gott om material att jobba med. Ett par rejäla slangklämmor höll samman hämmarna & hjälpte vid monteringen.

Bilen har fungerat jättebra och inte alls upplevts stötig eller hopplös. Tvärtom: mycket körglad. Naturligtvis är en riktig Ipd krängar-sats att föredra men budgetalternativet har fungerat med gott resultat. Bekanta till mig som tävlat i långlopp har också provat att montera bort krängaren bak på 240 och därigenom fått en bil som känts mer följsam på bana.

240:ins bakre hämmare passar inte på 140 serien eftersom länkarmarna ser olika ut och har olika avstånd sinsemellan.

Det innebär ett pysslande för att få till nåt fungerande med \"fel\" krängningshämmare. Börjar man att värma med gassvetsen och smida om så pajar man bara hämmaren. Det här har berörts i tidigare poster när det talades om att värma ner fjädrar, som också är fjäderstål...

Prova gärna dubbla fram och spara sen ihop till en riktig Ipd-sats från te x. klubben.
Medlem nr: 624
Användarvisningsbild
Gunnar S

Inläggav Pelle » 2007-08-30 12:43

Det var intressant. Jag gissade - och hade tydligen fel - att dubbla krängningshämmare fram och ingen bak skulle resultera i riktigt jobbig understyrning.

Pelle
Pelle

Inläggav Gunnar S » 2007-08-30 21:16

Inte fel, bara nästan...

Jag har kört med en aning negativ camber & de positiva köregenskaperna kan ju ha med detta att göra också. Måste berätta att det sitter Rally-Elit sänkfjädrar på bilen. Hårdare och lägre fjädring gör sitt till. Hade fjädringen varit höskrinde-original kanske saken varit annorlunda och de dubbla krängarna gett äventyrliga vägegenskaper.

:oops: Känner att jag borde ha gett dessa förutsättningar tidigare.

8) Nästa inköp blir ett set Ipd krängare från Amerika.

Ha det gott!
Medlem nr: 624
Användarvisningsbild
Gunnar S

Inläggav JE Jr » 2007-08-30 21:44

Jag har 20mm krängningshämmare fram på båda mina 140:s och jag tycker nog nästan det borde ha varit standardmonterat!

Det kränger mindre, och understyrningen minskar för framhjulen ligger mer plant mot vägen. Mycket trevligare helt enkelt! Styrningen blir dock något tyngre med grövre krängningshämmare, men det får man leva med.

Om jag inte minns fel så motsvarar en 20mm krängningshämmare dubbla 16mm.

Jag TROR även att Sam Bilmode har några 20mm R-Sport-krängare kvar om man ringer och frågar dem!
//Johan Eriksson
Användarvisningsbild
JE Jr

Återgå till Övrigt