Påminnelse om användarnamn/lösenord Glömt användarnamn/lösenord? | Registrera Registrera
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Div frågor!

Div frågor!

Allt som inte passar in i original eller trimmat/ombyggt. Bör vara 140 eller 164-relaterat.

Div frågor!

Inläggav Joakim » 2007-04-24 20:37

Hej! Jag har länge gått i tankarna att köpa en 142 eller 144, och idag gjorde jag slag i saken och tittade på en 144 -70, med utgångspriset 4500:-. Den var väl okej men hade ytrost i dörrar och runt ena baklampan, samt ena framskärmen var hyggligt röten och en spricka i framrutan som måste fixas.. För 1000:- kan jag köpa en reservdelsbil, en 145 -73, med bra framskärmar och hel framruta dock utan dörrar.

Mina frågor då:

Är det svårt att byta framrutan? Kan jag göra det själv?

När jag tagit det som går att ta på 145:an så skulle jag i så fall skicka den på skrot, vad får man för dom på skroten? Spelar det någon roll hur länge sen den var i trafik senast, samt hur mycket delar som finns kvar på bilen?
Joakim

Inläggav Gunnar S » 2007-04-24 21:31

Ja du...

Det varierar nog lite beroende på vilken skrot du pratar med. Är du riktigt finurlig plockar du allt lösöre från 145:an och slänger resten på tippen, oaktat vad de betalar. Sen kan jag ju tycka att skärmbyte till en 73:a blir lite fel, stilmässigt... Leta hellre efter skärmar av rätt sort. Egentligen borde hela bilen vara av samma årgång som din åkbil. Då passar allt rakt av och slutresultatet blir heller ingen hopplockad bastard utan kanske en fin originalare.

Om man pratar om skrotpremier och priser på lösa delar så är det ju så att en bil som plockas ner och säljs i delar har ett högre värde än en slutkörd trotjänare som löses in av skrothandlaren. Allt handlar bara om hur mycket man orkar jobba med skrotet.
Medlem nr: 624
Användarvisningsbild
Gunnar S

Re:

Inläggav Rogge » 2007-04-24 22:03

Gunnar S skrev:Ja du...

Är du riktigt finurlig plockar du allt lösöre från 145:an och slänger resten på tippen, oaktat vad de betalar.

det är oftast en bra ide, :) precis gjort det på min 740 :P

jag hörde nåt på jobbet om att om bilen vart i trafik i mer än ett halvår eller nått sånt så skulle man få 4000kr för den!! låter helt sinnessjukt. men i gengäld får man väl inget för de riktiga skrotbilarna (skalen)
Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Medlemsnr: 1945
Rogge

Inläggav Joakim » 2007-04-24 22:11

Min tanke är inte att det skall bli någon orginalbil, jag kanske plockar bort blinkersen helt senare, men till en början får det bli så.

Så det finns inte något standardvärde på en bil när man kör den till skrot? Typ att man får t.ex. 900:- oavsett om den är komplett eller om den är bara kaross?
Joakim

Inläggav Amarace » 2007-04-24 22:19

Slänga på tippen ska du passa dig för, då får du ju stå och betala registerhållningsavgift resten av ditt liv!

Angående skrotpremie, alla skrotar har individuellt, fram till 1 Juni finns skrotpremien kvar, sedan ska den försvinna. Från 1 Juni och så länge det finns pengar kvar i skrotfonden så är premien 4000kr OM bilen var i trafik den sista Augusti 2006. MEN skroten kan ju ta lika mycket i avgift, så hur mycket man kan få i handen vet man ju inte.

I nuläget (fram till 1 juni) så är premien 1700kr, sen kan skroten ta vad den vill i avgift, så vad man får i handen kan va alltifrån att man måste betala till nån tusenlapp beroende på skrot.
Amarace

Re:

Inläggav parbring » 2007-04-24 22:20

Joakim skrev:
Så det finns inte något standardvärde på en bil när man kör den till skrot? Typ att man får t.ex. 900:- oavsett om den är komplett eller om den är bara kaross?

Beror på vilken skrot det är. Vissa ger pengar, och andra inte.
- - -
Användarvisningsbild
parbring

Återgå till Övrigt