Påminnelse om användarnamn/lösenord Glömt användarnamn/lösenord? | Registrera Registrera
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Bromsvätska

Bromsvätska

Allt som inte passar in i original eller trimmat/ombyggt. Bör vara 140 eller 164-relaterat.

Bromsvätska

Inläggav twincab » 2012-06-04 22:01

Hej.
Funderar på att fylla på DOT5 silikon bromsvätska i mitt nyrenoverade bromssystem!
Någon här som har erfarenhet av detta? Lite surfande på nätet ger att det passar
"veteranbilar" dvs sommarbilar som min ska bli. Att bromsvätskan kostar mer får väl vägas
mot att man inte behöver byta den så ofta.
Men som sagt någon som provat, plus o minus..

Hälsningar
Erik
1444951Y,1451661Y
Användarvisningsbild
twincab

Re: Bromsvätska

Inläggav skanke » 2012-06-05 09:13

Kan inte ge dig så mycket tips tyvärr.

Men jag funderade i samma banor när jag skulle fylla på mitt renoverade bromssystem. Tyckte att det var svårt att hitta vettig info ang detta. Har också hört att det finns syntetisk bromsvätska, men vet inte vad det är för något.

När jag arbetatde i bilbranschen på -80 talet pratades det mycket om Siliconbromsvätska. Var nästan lite hype ett tag. Sedan känns det som att det dog ut. Kanske beroende på pris, den var rätt dyr på den tiden.

Enl vad jag har hört och läst så skall en av fördelarna med Siliconbromsvätskan vara att den inte är benägen att ta upp vatten som vanlig bromsvätska är. Sedan skadar den inte lacken om man spiller heller.
Har även för mig att den har högre kokpunkt. Iallafall var det så förr.

Den skall dock inte vara lika "stum" som vanlig vätska. Den är i viss grad komprimerbar vilket kan göra att pedalen känns liten aning svampig. Detta märks nog mest vid hårt körning.

En annan egenskap är att vatten inte löser sig i Siliconbromsvätska, utan vatten som tar sig i i systemet blir liggande som vattenbubblor i systemet.

Hade jag fyllt mitt system idag hade jag nog valt Siliconbromsvätska. Men det är nog mest för att den inte skadar lacken. Jag fick en del problem med detta då jag skulle lufta mitt system då en del anslutningar läckte.
skanke

Inläggav Epsi » 2012-08-02 00:22

Först och främst, ska man läsa om bromsvätska så är det lika bra å göra det på Rejsa forumet. Killarna där vet vad kokande bromsvätska är för något om man säger så.

Personligen försöker jag hälla i Dot3 vätska i alla bilar jag kan då den är "bäst" på så vis att den smörjer bäst, och har överlag högre kokpunkt när den är "torr" dvs ny.
Dot4 som är ett "modernt" påfund har en något lägre kokpunkt när den är torr och den är mer tunnflytande = smörjer sämre. Den enda riktiga fördelen med dot 4 är att kokpunkten är högre när vätskan är "våt" dvs ett år eller så gammal och därmed behöver man inte byta lika ofta.
Dot5 "silikonvätska" är inte hydroskopisk (dvs blandar inte ut sig med vatten och blir därmed inte "våt" som Dot3 eller 4) och därmed får man efter ett tag bubblor med rent vatten i bromssystemet som kan påskynda rost invändigt i systemet. Den stora nackdelen med Dot5 är därmed att man måste byta vätska väldigt ofta för att ha en trafiksäker bil, MINST en gång per år.

Visserligen är väll inte kokande bromsvätska ett problem de flesta av oss på detta forumet ställs inför men tänk den där gången då du bjudit med familjen med tillhörande packning på resa till en bilträff och du får göra en kraftig inbromsning i nedförsbacke.... silikonvätskan kanske inte skadade lacken när du spilde någon droppe men hällre det än att sitta som ett frimärke i baken på en lastbil.

Jag vill slå ett slag för vi ska slippa dot5 i bilar på gatan för även om den som byter till dot5vätska vet om att man måste byta ofta så är det inte säkert att nästa ägare vet det. Dot4 är något för bilar som inte får allt för mycket omvårdnad och dot3 är det man ska ha om prylarna sköts om riktigt ordentligt. Sen finns det naturligtvis undantag, vissa abs-enheter och packningar tycker tex inte att dot 3 är något bra alls och jag vet inte hur det är med 140bilarnas packningar men på något vis får jag för mig att dom hade dot3 när dom rullade ut från fabrik?
Epsi

Inläggav fretchi » 2012-08-06 00:34

Fördelen med silikonvätskan är väl just att den inte är hygroskopisk. Den är inte lika sugen på att dra åt sig vatten, samtidigt som nackdelen på sätt och vis är densamma. Vattnet som till slut kommer in kan ställa till med mer skada.

Wikipedia håller inte riktigt med dig vad gäller kokpunkter.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Bromsv%C3%A4tska
Där är varje nyare klass bättre än den äldre. I varje fall kokpunktsmässigt. Konstigt vore ju om en ny standard skulle vara sämre än den äldre.
//Fredrik
'67 144 automatic | '72 164E | '81 244 GL/Turbo
www.swecars.com
fretchi

Inläggav Epsi » 2012-08-12 01:37

fretchi skrev:Fördelen med silikonvätskan är väl just att den inte är hygroskopisk. Den är inte lika sugen på att dra åt sig vatten, samtidigt som nackdelen på sätt och vis är densamma. Vattnet som till slut kommer in kan ställa till med mer skada.

Wikipedia håller inte riktigt med dig vad gäller kokpunkter.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Bromsv%C3%A4tska
Där är varje nyare klass bättre än den äldre. I varje fall kokpunktsmässigt. Konstigt vore ju om en ny standard skulle vara sämre än den äldre.

Jag vill påpeka att wikepedia är just wikepedia. Jämför man "våt" kokpunkt är dot4 vätskorna överlag bättre, jämför man torr är dot 3 oftast bättre. Men dotmärkningen har egentligen ingenting med kokpunkten att göra utan mer beståndsdelarna i vätskan så en bra dot 3 vätska kan ha högre kokpunkter än en dålig dot 5,1.

Jag har funderat lite på det här med bromsvätskor i gamla bilar, kanske är det inte "ny" vätska som förstör packningar och slangar när vi plockar fram gamla orenoverade bilar. Kanske är det för att vi häller i dot4 vätska som gammalt gummi inte tål?
Epsi

Inläggav Robban » 2012-08-12 08:40

oftast är det dålig bromsvätska som har samlat på sig vatten som sett till att cylinderytan blivit rostangripen.
När man sedan trampar på bromsen går gummitätningen över den rostiga delen och sliter sönder packningen.
När man renoverar tex en bromscylinder så ser man tydligt det rostiga stället som kan ha så djupa porer att den inte går att rädda.
Lösningen är att byta bromsvätska ofta, det behövs ju ofta inte mer en ett par pump per nippel så är det nyare vätska i systemet.
Mycket billigare än att få stå och renovera alt byta komponenter bara för att man inte sköter servicar.
If you are a Buddhist, you go to Tibet.

If you're a motorhead, you go to Bonneville.
Robban

Inläggav Epsi » 2012-08-20 13:07

Robban skrev:oftast är det dålig bromsvätska som har samlat på sig vatten som sett till att cylinderytan blivit rostangripen.
När man sedan trampar på bromsen går gummitätningen över den rostiga delen och sliter sönder packningen.
När man renoverar tex en bromscylinder så ser man tydligt det rostiga stället som kan ha så djupa porer att den inte går att rädda.
Lösningen är att byta bromsvätska ofta, det behövs ju ofta inte mer en ett par pump per nippel så är det nyare vätska i systemet.
Mycket billigare än att få stå och renovera alt byta komponenter bara för att man inte sköter servicar.

Jo ang bromscylindrarna har du naturligtvis rätt, men jag syftade mer till bromsslangar som sväller invändigt och blir som backventiler...
Epsi

Återgå till Övrigt