Jag har lusläst forumet gällande tomgång och allmänt risig motorgång men trots det inte lyckats lösa mina problem.
Förhoppningsvis finns det någon mekare här som kan ge mig tips på hur jag ska gå vidare. Jag börjar med att förklara vad problemet är.
Dålig tomgång som vandrar. Jag har justerat in förgasaren så att motorn ligger på ca 1000 rpm på tomgång. Sänker jag tomgången så stannar motorn efter några sekunder upp till en halvminut. När jag varmkört bilen kan tomgången ibland ligga högt, ca 1000 rpm och lite över och ibland måste jag ge gas eller dra ut choken lite för att den inte ska stanna på tomgång. Det har också hänt att bilen gå riktigt risigt när jag kör sakta på ettans och tvåans växel. Bilen "skuttar" fram. Jag har nu bytt och renoverat många delar i motorn då de gamla varit slitna.
Ett tips jag fick via ett Youtubeklipp där en man renoverade en Stromberg till en brittisk bil var att lyfta på kolven i förgasaren någon millimeter när motorn är igång. När jag gör det så dör motorn. Enligt klippet indikerar det för mager blandning.
Detta har jag gjort:
* Bytt topplock till ett nyrenoverat som klarar blyfritt. Rengjorde ytorna på topplock och block ordentligt innan jag monterade en ny topplockspackning från Elring.
Drog åt de nya topplocksbulten med momentnyckel och har sedan efterdragit när motorn blivit varmkörd och sedan svalnat. Toppen drogs åt i tre omgångar enligt handbok.
* Justerat ventilspel enligt handbok.
* Sett över och monterat grenrör med ny packning.
* Monterat ny 085 fördelare. Justerat brytarna enligt handbok, 0,4 - 0,45 mm.
* Bytt tändkablarna och mätt deras motstånd för att vara säker på att de är OK.
* Provmätt Tändspolen som verkar vara felfri.
* Renoverat Strombergaren med nytt membran, nya packningar och ny nål och munstycke.
Grundinställt förgasaren för fet blandning.
* Justerat tändningen så att den ligger på ca 24 grader FÖD vid 1500 rpm. När nya fördelaren monterades ställde jag in tändningen statiskt till 10 grader FÖD, då var bilen nästan omöjlig att starta och jag var tvungen att använda startgas. Har laborerat med olika tändinställningar men inte hittat någon som ger en jämn och låg tomgång. Ju mindre aggressiv inställning ju sämre tomgång. Just nu får jag lite avgasknallar när jag varvar upp motorn ordentligt och släpper gaspedalen hastigt.
* Pluggat vakuumanslutningar (bromsservo och vevhusventilation) till grenröret för att utesluta läckage.
Jag provsög anslutningen till bromsservo och den håller tätt.
* Sprayat med startgas runt grenrör och vakuumanslutningar och förgasare utan att märka någon skillnad i motorvarv.
* Kollat att det kommer fram soppa till förgasaren. Vet dock inte om trycket fluktuerar och blir för dåligt ibland.
* Gjorde ett snabbt komptest av torr och kall motor innan topplocksbyte och det gav ganska jämna värden mellan 8,3 och 9,3. Ingen katastrof vad jag förstått.
* Kollat avgaserna och de är varesig svarta som indikerar för fet bränsleblandning eller speciellt vita. En varm motor utan choke "ryker" mindre än en nystartad med choke. Jag tycker dock inte det ser onormalt ut.
För att summera detta så har inga byten av motordelar eller packningar gjort någon större skillnad till det positiva, det har iofs inte heller blivit sämre.
Jag börjar verkligen få slut på idéer nu. Kanske är förgasaren helt slut även om jag tyckte att såg fin ut när jag plockade isär den och renoverade den. Kanske är soppapumpen lite kass och ger ojämn tillgång till bensin. Kan en sliten kamaxel ge dessa symptom?
Känslan jag får är att motorn får en mager bränsleblandning trots att förgasaren är inställd på fet.
Någon som har några bra tips på hur jag ska gå vidare?