Volvo har till slut släppt den skiva som det skrivits om i motorpressen till och från sista året....
Det är en DVD skiva som innehåller all servicelitteratur (samtliga gröna häften) - inscannade i en typ av pdf format (kopieringsskyddade).
Även reservdelskatalogerna ingår.
På 140/164 skivan har man även lagt med några försäljningsbroschyrer....
Kul!
Och dessutom på samtliga språk..... För 140/164 är det svenska och engelska, till senare modeller betydligt flera språk.
För er som skaffat, eller kommer att skaffa skivan:
Ändrar man språk till engelska vid uppstarten ändras utbudet av litteratur!
Olika listor beroende på språk!! Kan vara intressant att se vad det fanns för reservdelar på USA marknaden till exempel!
Gäller även övriga skivor som OTP ger ut.
En MINST sagt innehållsrik skiva, det finns mycket annat där också! Och hur många tusen kostar den undrar man genast?
Det är nu det börjar bli riktigt intressant! Priset är 330 kr/st! + moms och porto.... En utgift de flesta klarar av utan att det svider för mycket i plånboken. Det ÄR valuta för pengarna.
Det finns några nackdelar med det hela...
Installationen är lindrigt sagt krånglig!
För att undvika piratkopiering är filerna skyddade av ett särskilt program som måste installeras för att man skall kunna titta på filerna på datorn. Det går även att skriva ut en eller flera sidor på papper.
Det började pysa ur mina öron några gånger medan jag slogs med installationen. Den engelska firma man anlitat har säkert gjort sitt bästa men det är gjort på ett sätt som känns aningen gammalmodigt och stelt. JAG tycker då att man kunde gjort installationsprogrammet mycket smidigare. Registrera sig. Installera ett särskilt program. Få ett svarsmail med bifogad fil som också skall installeras. Krångligt värre! Men med lite tålamod löste sig det mesta!
Var får man tag på underverket undrar nu säkert flera av er?
https://tis.volvocars.biz/tis/main.do
Man måste registrera sig för att ens kunna titta....
DVD skivan till 140/164 har nummer 51951.
Skulle någon vara intresserad av 240 så har den skivan nummer 51952.
Betala gör man enklast med kort.
Leveransen går hyfsat snabbt, verkar ta ungefär en vecka.
Lycka till!
Skivan är ett absolut måste för alla Volvo fanatiker!
Finns redan för flera andra modeller och några till är på gång.
Ett vettigt sätt att samla litteratur utan att fylla bokhyllan. Min har varit överfull i många år......
Rekommenderar den verkligen till alla 140 vänner precis som jag redan gjort till alla i Volvo 164 klubben!
/Jon-Erik, ordförande 164 Club of Sweden