av Göran S » 2011-08-02 11:28
av villej » 2011-08-02 12:19
av Tony » 2011-08-02 12:36
av Göran S » 2011-08-02 13:07
villej skrev:Hej Göran!
Då jag nyligen jobbade med ett liknande problem på min -69:a känner jag mig bemyndigad att svara.
För det första: Är du säker på att vattnet i fråga är regnvatten och inte kylmedel?
Vidare: Om jag förstår dig rätt rinner vatten från klimatanläggningen i mittenkonsollen. Stämmer det?
Mvh,
Tony skrev:Som Villej även undrar så får du gärna precisera vart vattnet kommer in om du uppmärksammat det. överskottsluften från ventilationssystemet ska tryckas ut genom ventilationshålen i nederkant på trösklarna där ska även vattnet ta sig ut. Det sitter bakom mattan mot trösklarna plastpluggar vilka är demonterbara för inspektion och rensning. Men att det skulle vara så tilltäppt att vatten skulle tränga in där kanske är lite långsökt. Är golvet blött både på förar- och passagerarsidan?
av Tony » 2011-08-02 13:14
av Göran S » 2011-08-02 13:19
Tony skrev:Prova då att spola rakt ner i ventilationsgallret och ingenting på rutan. Vattnet skall komma ut genom nederkant på trösklarna och ingenting ska komma in i bilen. Jag misstänker starkt rutan ändå.
av villej » 2011-08-02 13:50
av Göran S » 2011-08-02 13:59
villej skrev:Jag rekommenderar att du ger felsökandet mer tid innan du börjar ta bort en massa saker. Demontering är tidskrävande och kan, om du har otur, dölja det ursprungliga felet. Börja därför med att säkerställa att läckaget faktiskt kommer från klimatanläggningen: Häll vatten direkt ner genom gallret _framför_ vindrutan så att merparten rinner ner genom hålet under skyddsplåten (klimatanläggningens tillflöde).
Om ovanstående vatten nu rinner ner på kardantunneln orsakas ditt fel troligtvis av att nedanstående komponenter saknas eller är felaktigt monterade:
* Dräneringsslang (nr. 9) http://www.gcp.se/svenska/kataloger/nav47564?type=sc
* Tätningen där luftvärmaren möter torpeden (nr. 1)
Under tiden som jag skrev ovanstående insåg jag att din 73:as klimatsystem skiljer sig mycket från det i min 69:a. Därför har jag säkert missat några svaga punkter, men börja med att kolla delarna i listan ovan.
Mvh,
av Göran S » 2011-08-02 23:42
villej skrev:Jag menar inte att någon nödvändigtvis varit "där och pillat", men tätningar och slangar kan hamna fel efter många tusen mils vibrationer.
Skräp under gallret kan, såvitt jag vet, endast tas bort genom att demontera klimatenheten (en dags jobb) och köra upp en hand eller borste genom hålet i torpeden. Passa även på att smörja kupéfläkt och andra rörliga delar i klimatenheten om du gör detta.
Lycka till!
av Göran S » 2011-08-03 09:06
villej skrev:Ja, det låter som att allting måste demonteras Om du ska flytta på värmepaketet måste du tömma kylsystemet. Glöm inte att smörja fläkt / reglage när du ändå är där, och lycka till!
av Tony » 2011-08-03 13:25
av daniel_sandberg » 2011-08-03 20:16
av Göran S » 2011-08-04 00:26
Tony skrev:I kopparberg krockade jag med min första 142 En tant körde ut mitt framför mig från en parkeringsruta parallellt med vägen och stannade sida vid sida med bilen som stod parkerad framför! Mitt i vintern och med fullastad släpvagn hade jag inte en chans att vare sig väja eller stanna. Hennes ford blev en halvmeter kortare. Men eftersom hon hade kommit ut i körbanan och jag kom bakifrån så var det tydligen mitt fel.
Ventilationssystemet anser jag också är bedrövligt utformat. Men då bilen är så fantastisk i övrigt så kan jag leva med det. Hoppas du får till allting med bilen! Och var försiktig på taket.
av Göran S » 2011-08-05 14:04
daniel_sandberg skrev:Om du köper klämtänger så behöver du inte tömma systemet =)
Och värmepaketet (iaf på en 240) är ganska lättmekat faktiskt. Jag har sett hur riktiga volvomekar gör men det var nåt år sen.. Det är vattenslangarna, vajrarna, fläktkablaget och ett fåtal skruvar och sen ska det tas ut mot passagerarsidan.
lycka till =)
av villej » 2011-08-05 14:22
av Tony » 2011-08-05 15:31
Tro det eller ej, men JA! det är faktiskt intressant, jag tror detta är ett rätt så ovanligt fel så det är klartGöran S skrev:Intressant va !!
//Göran
av Göran S » 2011-08-05 15:40
Tony skrev:Tro det eller ej, men JA! det är faktiskt intressant, jag tror detta är ett rätt så ovanligt fel så det är klartGöran S skrev:Intressant va !!
//Göran
att det är intressant. Och så kan det ju vara skönt att veta att man inte är ensam om att ha problem med sina bilar:D
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
Denna sida använder cookies. All information tillhör Svenska Volvo 140-klubben
Website by Jan Suhr, Color Consult AB