Håller på att montera toppen på en B20 och upptäckte då att hålen i packningen för kylvätskan inte stämmer riktigt med kylvätskekanalernas form i topp och block. Hålen i packningen är helt runda medan dom är lite "tårtbitsformade" i block och topp. Konsekvensen blir att ungefär 1/3 av kanalerna blir blockerade av packningen vilket jag misstänker kan försämra kylvätskans cirkulation i motorn. Hursomhelst så lär den iallafall inte bli bättre av detta.
Jag har bytt några topplockspackningar genom åren men jag kan inte minnas att hålen för kylvätskekanalerna var runda. Tittade på två olika packningar som jag hade liggandes i garaget, och på den ena har några kanaler rätt form medan andra är runda. Lite gott&blandat med andra ord. På den andra är alla hål runda. Packningarna är inte original men inköpta ganska nyligen.
Kollade på CVI och VP Autoparts webshoppar och samtliga bilder på packningar som visas är hålen för kylvätskekanalerna runda, även dom där det står original.
Är det någon annan här som stött på samma problem eller vet hur hålen ser ut på Volvos originalpackningar nuförtiden? Eller vet vart man kan få tag i packningar med "rätt" form på hålen?