Påminnelse om användarnamn/lösenord Glömt användarnamn/lösenord? | Registrera Registrera
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Temp givare Volvo 142 års 69

Temp givare Volvo 142 års 69

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

Temp givare Volvo 142 års 69

Inläggav offside » 2008-12-04 18:03

Tänkte kolla i fall detta är ett vanlig fenomen med tempgivaren. När jag kör ligger tempen perfekt i mitten. När jag stannar och startar den så stiger den upp till rött och går sedan snabbt ner till mitten igen?

Jag undrar p.g.a att min blockvärmare gick sönder efter ca 2 månader. Har den monterat rätt m.m Ville bara kolla å inte detta med tempen indikerar att jag har luft i systemet. Tycker att jag har luftat om man ska.
Gasar tills det rasar;)
offside

Inläggav Amapola » 2008-12-04 20:30

När du stänger av motorn slutar kylvattnet att cirkulera, vilket innebär att tempen stiger. Blockvärmaren blir mycket varmare än så när den är inkopplad, så den klarar den tempökningen utan problem.
Amapola

Inläggav Amarace » 2008-12-04 21:23

Luft i kylsystemet är nästan omöjligt att få på en 140 då det är självluftande, och skulle man ha problem så ställ den i en brant backe bara och stå en stund så ska det bli bra.

Även om du skulle ha luft i systemet så borde inte den luftfickan ligga där blockvärmaren är, så att den gick sönder berodde nog inte på det, så länge det är lite vatten runt den så brukar den hålla, är mer om den är på och inte har nåt vatten alls runt sig som den kan fara.
Amarace

Återgå till Original