av Göran Å » 2010-11-12 18:24
Så tydligen tycks det inte finnas en sådan lista som jag efterlyste, ingen annan tycks känna till någon sådan heller. Kanske något för klubben att ta fatt i?
Rent konkret utlystes min fråga av flera funderingar när jag snubblat över tändstift nyligen.
Dels hittade jag gamla sparade begagnade tändstift som suttit i B18- teller B20-motorer och upptäckte då att längden på gängorna var olika. Med längre gänga måste väl gnistan komma längre in i förbränningskammaren, eller hur? Är det i så fall bra eller dåligt eller varken eller?
Dels fann jag på en loppis fyra obegagnade tändstift som jag köpte för en tjuga utan att ens veta om de passade till en Volvo. Det gör de, men de har den långa gängan, till skillnad från de tändstift som satt i motorn.
Dels ser man ibland på Blocket eller Tradera tändstift till salu, där inte ens säljaren tycks veta vilken bil de passar till. Ska man satsa på dem vill man ju gärna veta att de passar, men de bokstäver och siffror som anger sorten säger mig inte ens om gängan överhuvudtaget passar.
Spelar det över huvud taget någon roll vilka tändstift man har så länge de fungerar? Har franska tändstift bättre gnistor än tyska? Tänder stora gnistor bättre än små? Finns det gnistor av hopp och sådana som är hopplösa? Erkänner att jag inte begriper, men hoppas det finns någon eldsjäl där ute som har gnista nog att svara.
Göran Å