Påminnelse om användarnamn/lösenord Glömt användarnamn/lösenord? | Registrera Registrera
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Släpvagnskontakt

Släpvagnskontakt

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

Släpvagnskontakt

Inläggav VolvoPutte » 2007-06-16 01:48

Min 145:a behöver ny släpvagnskontakt, för den gamla har slutat fungera pga fukt och rost. Så innan jag sätter igång och byter den vill jag gärna ha ett råd av kunniga personer här. Det är så att jag fått tips om att man ska kleta fullt med vaselin inne i kontakthuset för att förhindra fuktproblem osv. Kan detta stämma?? blir det inte kortslutning? eller leder inte vaselin ström? tips emottages tacksamt.
VolvoPutte

Inläggav Amarace » 2007-06-16 02:52

Vaselin är ett bossebildoktorn tips :)

Det leder inte ström, så det hindrar ju ärja om man proppar fullt med vaselin, dock är det ju inte så bra då allt damm o skit fastnar däri istället. Bättre då att ha såpass tätt där att inte skit kommer in helt enkelt, BIltema har en utmärkt gummitätning som förhindrar skit att komma in där. Har man sedan ett fungerande lock också så fungerar det bra.

(sen kan man såklart ha vaselin och gummitätning om man nu känner för det, jag har dock aldrig haft problem med släpvagnskontakter så länge man ser till att dom är fräscha)
Amarace

Återgå till Original