Hej!
Jag har en liten fundering kring den positiva vevhusventilationen på B18 och B20
Vilket håll är rätt, skall luften sugas från oljepåfyllningslocket in i insuget, eller ska luften sugas från oljefällan?
Att jag undrar är för att jag ser att det förekommer båda, men något måste ju vara mest rätt? Som en referens nu när vi har den fina 140-boken tillhands, och även den senaste tidningen så skall jag ta ett exempel! Slå upp sidan 41 i 140 boken och kolla på den "allra första" 140ins motorrum. Där får motorn frisk luft i oljelocket, och suger från oljefällan. Men slår ni upp sidan 73(och desutom har senaste klubbtidningen tillhands och kollar på sista sidan där en gul 140 är till salu) så sugs luften från oljelocket och tar in frisk luft via oljefällan(alltså tvärt om mot den första 140in)
Vad jag förstått är det senare alternativet mest rätt, alltså suga "uppåt" i motorn. Men kan det vara så att Volvo kom på det efterhand och ändrade slangarna?
Jag tänkte konvertera min motor till positiv vevhusventilation nämligen, och det var därför jag undrade En annan egentligen ovesentlig sak är att jag lärde mig att man måste ha en strypning på slangen eller i nippeln, och att den INTE ska sitta till höger om den första förgasaren om man har ett dubbel-aluminiuminsug
Tack på förhand om någon vet detta, det finns säkert ett skrivet svar på detta i litteraturen, men jag fuskar och frågar lite