Påminnelse om användarnamn/lösenord Glömt användarnamn/lösenord? | Registrera Registrera
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Motorn kokar

Motorn kokar

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

Motorn kokar

Inläggav nyga » 2008-12-18 14:45

Motorvärmaren har stått på i ca 3 timmar och sedan kör jag genom stan. Det tar väl ungefär 5 min. Sedan kokar motorn när jag kommer fram. Vad beror detta på? Förut fick jag bara varmluft inne i kupén pga att reglaget har \"fastnat\" (klassiska felet) men nu får jag bara kalluft. Är det termostaten som lagt av? Jag har för ca två veckor sedan bytt vattenpump, kyarvätska, kylarslangar etc och bilen har gått som på räls fram tills nu idag. Är det någon som har nåt förslag på vart felet sitter? Kan det vara termostaten?
nyga

Inläggav Magneten » 2008-12-18 15:42

Det klassiska ifall du inte får värme i kupén även fast du vet att ventilen är öppen, brukar tyda på att det helt enkelt inte finns något kylarvatten i värmebatteriet. Dvs du har för lite kylarvätska i systemet.

Cirkulation över värmebatteriet har du alltid... oavsett temperatur på kylarkretsen, förutsatt att ventilen är öppen alltså.. =)
Volvo 142 DL - 74:a
Magneten

Inläggav Hasse63 » 2008-12-18 15:43

Ingen värme i kupen betyder stängd värmekran eller att ingen kylarvätska cirulerar genom värmekranen. Kokar den efter 5 minuters lugn körning så kan det vara termostaten som inte öppnar eller en igensatt kylare. Då motorn kokareller är varm och du fortfarande inte får värme in i kupen så låter det som två fel.'

Ta lös kylaren och lägg den... Spola igenom den från båda hållen, skaka den gärna då den är halvfull,, spola åter igen. Spola även igenom motor och öppna på slutet av spolningen värmekranen så även den blir igenomspolad med rent vatten.

prova sedan byta termostaten och se om du kan få värmekranen att öppna.
:arrow: http://www.volvoamazonpictures.se/
:arrow: http://imv68.blogspot.com/

____..)/.._____..)/.._____..)/..______..)/..______..)/.._____
¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯
Användarvisningsbild
Hasse63

Inläggav Amarace » 2008-12-18 15:55

Och hjälper inte ovanstående skulle jag starkt misstänka Vattenpumpen.

Det ska vara absolut tätt i kylaren/kanaler för att åstadkomma ditt problem, men är vattenpumpen väck då får man det som du beskriver.

Nyare vattenpumpar är inte av bra kvalitet tyvärr, har flera gånger bytt bara för att efter ett tag få problem, skovelhjulet släpper från axeln, finns helt plötsligt inga vingar på skovelhjulet o.s.v.
Amarace

Inläggav bodda » 2008-12-18 19:03

du kan även prova att öppna kranen på motorn

om det inte rinner något vatten där så sitter det i skit i blocket

o blir ingen cirkulation i motorn, sitter strax under insuget

i bakkant
144 67års pv62 64 duett66 dodge aspen77 golf 96 monarped 64,flinta,auto 145 express73 ford customline 56
kadett66 67
bodda

Inläggav nyga » 2008-12-18 21:54

expansionskärlet var tomt så jag fyllde på kylarvätska typ 1,5 liter sög den i sig. Sen verkade det vara fullt. Jag körde igång motorn på tomgång och den började spruta varmluft inne i kupén igen och motorn gick bara upp till strax över mitten på tempmätaren. Skönt att det bara var så enkelt tänkte jag. Men när jag jag skulle iväg igen efter några timmar så var mätaren uppe på det röda redan efter ett par minuter och bara kalluft i kupén.

Jag stängde av och körde iväg igen efter en kvart och motorn var som vanligt igen och varmluften var tillbaka. När jag kom hem checkade jag expansionskärlet igen och det var åter tomt. Måste man efterfylla glykol ofta efter att man tömt ut systemet? (Jag gjorde det när jag bytte vattenpump för ett par veckor sedan)
nyga

Inläggav Amarace » 2008-12-18 22:18

Då måste du ha kraftigt läckage eller en toppackning som är dålig så att det går ut i cylindrarna (men det borde märkas).

Då man haft bort all kylarvätska och återfyllt ska det räcka med att man varmkör och efterfyller (nån liter/halvliter brukar det kunna vara) då termostaten öppnat sedan ska det vara ok.
Amarace

Inläggav nyga » 2008-12-18 22:43

Ja, jag har funderat på toppackningen också. Det låter dock skumt att jag helt plötsligt ska ha ett rejält läckage någonstans då jag inte tidigare märkt någonting. Jag tyckte att när jag fyllde på systemet efter att ha bytt pumpen så fick jag i alldeles för lite glykol. Visserligen tömde jag ju inte på allt i motorn men jag fick bara i ungefär 4 liter. Sedan har jag efterfyllt kanske 2 liter. Men symptomen att de är bra ibland och ibland inte, säger det nåt?
nyga

Återgå till Original