Knixen skrev:Tänkte bara meddela att jag fått igång den, det glappade lite i kabeln från spolen till fördelare...
Märkte dock tydligt att detta var en fullständigt ointressant fråga för forumet....synd! Det är ett väldigt
effektivt sätt att ta död på ett spirande intresse för Volvo 140 serien hos mig. Ni kunde säkert inte
heller allt från början?
Jag kommer dra mig för att ställa några fler frågor här.
Helt ärligt, vad fan förväntar du dig?
Forumet bygger på kanske max 15 riktigt aktiva användare varav kanske en fjärdedel vet hur elsystemet är uppbyggt.
Användare som sedan kollar in här dagligen är troligen ännu färre vilket gör att det lågnt ifrån sällan tar tid innan man får sådan svar man vill ha. När det för mig sedan är helt uppenbart att du knappast ansträngt dig själv för att finna ett svar så känns det specielt kul att hjälpa dig. Du lagar din bil, och vi kan kanske hjälpa dig i vissa fall, men försök förihelvete först. Det tar liksom inte många sekunder att öppna google, söka på "142 elsystem" eller ord med samma anknytning. skumma igenom sökresultaten i text och sedan i bild i hopp om att hitta ett schema. (resultat nr 1 för mig i bildsökningen) bilden är visserligen halvsuddig men går ändå att tyda. längst ner på aktuella sidan står tändspolen markerad med 4. vilken bara var att leta upp i schemat. Det var detta som tog lägnst tid, att i schemat leta upp en förhållandevis stor 4a. nu ser jag att det går tre kablar ut ifrån tändspolen samt en sträckad linje. desutom är spolen ansluten till jord. Den sträckade linjen visade sig gå till varvtalsmätarn, två kablar gick till fördelaren varav jag förutsätter den ena vara tändkabeln. ifrån tändspolen går det en til kabel, och den känns mäst intresant i det här fallet då den enligt schemat går till säkringsbryggan vilken sitter inne i bilen, och in i bilen gick även din röda kabel. Jag ser på schemat att kabeln går på säkring nr tre högerifrån räknat men eftersom säkringarna på schemat är kopplade på ett speciellt vis kan den även tänkas sitta på säkring nr 4 och fem ifrån höger. Nu hade det bara varit att gå ut i bilen och titta efter på nämnda säkringsplatser. Tog ca 4 min.
Det du säger ang att alla är nya i början, jag är också ny. Relativt iaf. i mina ögon så finns det 2 riktigt aktiva och kunniga killar här på forumet. Resten är som jag, kan det dom skruvat/lagat med själva, men har ingen aning om resten. Det jag vill säga är: Man lär sig när man själv skruvar och tänker på vad och varför man gör något, ifall någon annan tänker åt en lär man sig ingenting.
Det var allt, och jag vill tilläga redan nu att jag har haft en relativt dålig dag så jag är nog grinigare än vanligt.