Påminnelse om användarnamn/lösenord Glömt användarnamn/lösenord? | Registrera Registrera
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Lossa bult från bussningar länkarmar/bärstag

Lossa bult från bussningar länkarmar/bärstag

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

Lossa bult från bussningar länkarmar/bärstag

Inläggav 142tic » 2007-01-16 20:48

Tjena, jag håller på att byta bakaxel på min 142a, till min förskräckelse upptäckte jag att den bakaxel jag köpt hade längre länkarmar och bärstag

än orginalet. Därför måste jag flytta över dom gamla stagen till den nya axeln.

Nu till frågan, bultarna som går genom stagen, dvs genom bussningarna har kärvat fast i bussningarna på den gamla axel, jag fick inte ur dom trots att jag stod och bankade på dom med en stor slägga. Jag tog fram kapen och kapade loss dom från den axeln, men problemet kvarstår, bulten täpper ju fortfarande till hålet för den nya skruven, hur ska jag göra för att få ut den?

björn
144 67, 142 71
142tic

Inläggav Amarace » 2007-01-16 21:28

Det är nog till att byta bussningar då bulten har rostat fast i metallhylsan i bussningen. Brukar inte gå att få loss om det rostat fast tyvärr.

Du får även problem med handbromsen, du har årsmodell 70 el äldre antar jag o axeln är 71 o nyare, o då skilje rhandbromsvajerns infästning.

Varför inte byta komplett med bärarmar och momentstag? Det är ju ingen nackdel med att få bakaxeln 2cm längre bak.
Amarace

Inläggav 142tic » 2007-01-16 21:57

Det var det jag anade, nya bussningar på väg!, Axeln är från en 69 registrerad i aug, precis då dom ändrare måtten, varför dom nu gjorde det kan man ju undra :roll:

Min bil är gjord i oktober 68 med dom gamla måtten, Den nya axeln har lyckligtvis rätt infästning för hanbromsen, däremot kanske vajern är för lång, men det går nog att åtgärda med lite pul. Jag provade att montera axeln komplett, men då räcker inte kardanen till, + stötdämpare o fjädrar hamnar åt hellsicke, eller finns det ett sätt att lösa detta på måhända? utan alltför mycket job dvs.

Björn
144 67, 142 71
142tic

Återgå till Original