Har en 74 med K-jet insprut (CI, på volvospråk). Har problem med att insprutningsventilerna sätter igen och bilen går helt kass. Problemet har funnits i några år, men nu är det värre än nånsin. Tar man ut alla fyra insprutarna, sätter på tändningen och trycker upp mätskivan med ett finger, så ska det ju komma en finfördelad dusch av bensin från varje. Nu kommer det mestadels knappt en pissestråle från en eller två. Det varierar. Det hjälper tillfälligt att blåsa dom med tryckluft. Men efter 1 eller 2 dagar är det samma skit igen. Bränslefiltret är nybytt. Jag har inte mätt bränsletrycket nu, men gjorde det för nåt år sen. Tycker att om det är för lågt borde bilen inte gå bra på halvgas till fullgas, vilket den nu gör och alltid har gjort. Den går bara dåligt på lägre gaspådrag. Det är inget tjuvluftproblem. Efter jag har blåst insprutarna med tryckluft går den alltså perfekt ett tag.
Jag har tidigare blandat 30% E85 och 95 oktan, men kör sen juni på enbart V-power. Trodde E85 var boven, men det hjäpte inte med V-power. Lika illa! Kan E85 lösa upp nåt i systemet som sen sätter igen sprutarna? Har läst om det nånstans. Men felet borde ju vara borta nu då.