Renoverade en B20 som jag satte i 140:n förra sommaren. Bytte Lager, kolvar, ringar, kam, lyftare, ja allt som var slitet. Snurran har gått hur fint som helst hela hösten/vintern ända tills i lördags. Då när jag var på väg hem från kompisens stuga fick jag höra ett knackande från motorn. Hade stannat vid vägkanten och när jag skulle åka därifrån började den plötsligt låta illa vid varvtal över 2500-3000 varv. Körde hem den på låga varv och det gick fint men knacket kvarstod. Det var ett ganska ljudligt metalliskt knack som följde med varvtalet och det lät likadant oavsett gaspådrag.
Väl hemma lyfte vi på ventilkåpan och kunde konstatera att ventilspelet var just. I alla fall inom gränsvärdena. Lyfte toppen och förbränningsrum och kolvtoppar såg bra ut. Lyftarna däremot hade fått nötskador på anliggningsytan mot kammen i form av små porer.
Kan det vara kammen som börjat gå ner sig och därmed orsakat knacket och hur kunde det komma så plötsligt i så fall? Jag kommer ändå lyfta ur motorn för att kontrollera allt men det kan ju vara intressant att höra vad ni tror ändå. Har bara kört på 5w-40 olja och kört in kamaxeln med molybdenpastan som medföljde, samt har bytt oljan efter inkörning och en gång till därefter.
Så, vad tror ni?