fretchi skrev:men nuförtiden har alla oljor additiv som renar. även mineraloljor så det där med koksning är en gammal myt.
däremot kan en mineralolja slitas fortare vid hård körning eftersom den inte tål lika höga temperaturer och iom detta koksar. detta försämrar oljans egenskaper så en mineral kan behöva bytas aningens oftare om du kör hårt. men all "smuts" hamnar flytande i oljan och fastnar i filtret om partiklarna är skadligt stora.
en B20 har så breda lagerbanor så den är dimensionerad för gamla oljor så den borde klara de flesta nya. däremot kanske man kan hålla lite längre bytesintervaller om man har en syntetisk olja. samt att kallstartegenskaperna kan bli bättre.
detta är inte skrivet i sten, men en uppfattning jag fått genom att läsa på diverse ställen.
Men det innebär inte att allt gammalt koks inte finns i motorn ändå. Har själv knäckt en motor på grund av just högrenande helsyntetisk Dieselolja, en B18. Körde drygt 10 mil efter oljebytet så for bakre ramlagret på grund av igensatt oljekanal, motorn hade gått problemfritt innan, det värsta med såna fel är ju att man inte märker det förrän det är för sent, oljetryck finns ju ändå.
Sedan dess så byter jag alltid olja då jag köper en bil, och sedan byter jag igen då jag kört ett tiotal mil.