Hej alla!
Hittade detta forum då jag sökte på Google, och tänkte att det kanske kunde vara ett bra ställe att fråga på. Jo, det är så att jag funderar på att köpa en Volvo 142 eller 144. Jag planerar att ha den som "vanlig" bil, men jag kommer inte att köra så speciellt mycket så jag ser inget problem i att ha en äldre bil. Jag är absolut ingen bilmekaniker och är alltså på jakt efter en bil i fint skick och utan en massa konstigheter. Jag har inget intresse av trimmade motorer och andra efterhandsmodifieringar, utan helt enkelt en fin 140a i "orginalutförande". Jag är lite förvirrad angående de olika växellådorna som erbjöds och hur dessa påverkar körningen, främst i fråga om bränsleekonomi.
Som jag förstår var de manuella alternativ som erbjöds den fyrväxlade M40 och M41 med overdrive. Vad jag kan se verkar majoriteten av de bilar jag hittar till salu sakna overdrive. Stämmer detta, är dessa svåra att få tag på? Hur mycket skiljer bränsleförbrukningen med och utan overdrive? Det är främst fråga om landsvägskörning då jag bor på landet. Och hur väl går det att köra i högre hastigheter (100-120) utan overdrive? Jag behöver kunna köra på motorväg i normala hastigheter!
Tacksam för svar!