Påminnelse om användarnamn/lösenord Glömt användarnamn/lösenord? | Registrera Registrera
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Bultande oljud vid acc (nu med knutkorsfråga)

Bultande oljud vid acc (nu med knutkorsfråga)

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

Bultande oljud vid acc (nu med knutkorsfråga)

Inläggav cl3mens » 2015-04-28 16:20

Hej!

Har haft en lång dvala från forumsliv, men inte från min 145:a (tråd om ni vill se). Vi brummar runt under den saltfria delen av året och det har inte varit några stora bekymmer, förhoppningsvis kommer jag uppdatera projekttråden med lite info och planer sedan.

Men! Det finns ett orosmoment. Jag har ett ordentligt missljud som främst dyker upp vid accelleration från stillastående, och då främst på ettan och tvåan. Det bultar, ja nästan smäller/knakar, låter som det kommer framifrån. Det händer inte varje gång, och tar man det lite försiktigare brukar det inte låta så illa (när det väl händer, ofta går det bra).

Motorn är inte helt rättställd, men det känns inte riktigt som att den hugger/hackar. Motorfästena drog jag åt för några år sedan, men har inte kikat närmare än.

Det är inga som helst problem för det mesta som sagt, och aldrig vid motorbroms (min gamla 244 levde om som fan vid minsta motorbroms när gummiskivan efter växellådan var skit). Någon som har idéer? Kopplingen känns normal.
Svarta hål - de finns överallt! I min plånbok, i mitt verktygsutbud och framför allt i mina karosser... :-)
Lyssna!
cl3mens

Re: Bultande oljud vid acc

Inläggav 123 GT » 2015-05-17 14:41

Kan vara växellådsproblem. Bottenstocken av eller dåliga lager där, men kolla först mellanaxelknutarna.
AVG
123 GT

Re: Bultande oljud vid acc

Inläggav cl3mens » 2015-07-16 18:53

Jag tror att orsaken är funnen. Hann till bilprovningen innan vidare felsökning, och de tyckte mittenknuten var glapp, så jag fick en tvåa. De andra var det dock inget problem med.

Bild

:D

Behöver jag ens säga att nållagren mestadels var smulor? Den har nog suttit där ett tag.

Ny fråga: Jag har monterat det nya korset på ena axeldelen och tycker att den går lite trögt att vrida på. Inga problem med tummen och pekfingret, och den går utan hack eller ojämnheter (vilket skulle indikera snea lager antar jag). Men jämfört med korset mot medbringaren som vrider sig efter medbringarens tyngd så känns det väl tight.

Jag googlade lite och fick höra att man efter montering bör klippa till gafflarna lite så eventuella spänningar släpper (kan tänka mig att jag fick pressa in kopparna ordentligt för att få fast låsringarna). De två omonterade bitarnas lagerkoppar går att vrida runt fint men de snurrar ju inte fritt (vilket känns vettigt).

Har paus tills imorgon fredag så åsikter och tips vore fint! Känner inte gärna för att ta isär den av oro, det kärvar ju inte riktigt.
Svarta hål - de finns överallt! I min plånbok, i mitt verktygsutbud och framför allt i mina karosser... :-)
Lyssna!
cl3mens

Återgå till Original