Hej!
För en tid sedan köpte jag en äckligt fin 142 av 71årsm av en granne. Han hade haft bilen inställd sedan 1980 och bromsarna på bilen satt fast, dvs, fullt normalt för en bil som stått såpass länge. Lätt fixat tänkte jag, så var och är dock inte fallet.
Jag började med att köpa renoveringssatser, slangar och belägg runtom, då huvudbromscyllindern verkade vara fräsh väntade jag med denna. Allt verkar i mina ögon vara monterat rätt, nipplarna uppåt, inga läckor osv. Jag bytte detta och fick broms (dock långt ned och med dålig verkan). Detta var jag inte nöjd med, så jag luftade systemet ett antal gånger till, utan att få ut en bubbla luft.
Jag plockade isär servot och huvudcyllindern, eller separerade dessa från varandra rättare sagt. Då upptäckte jag att servot uppträdde konstigt, och hade av en händesle ett NOS. liggandes. Jag monterade detta, och bromsen vart något bättre och man kännde att servot uppfyllde sitt ändamål. Dock tog pedalen fortfarande långt ned och känndes svampig.
Därför köpte jag idag en helt ny huvudbromscyllinder i hopp om att det var denna som inte klarade av att hålla trycket. Nu har jag bytt denna, luftat X antal liter bromsvätska, får inte ut nån luft, men bromsen är tamef*nimej lika värdelös, tar långt ned, har dålig verkan och känns allmänt seg.
Nån som har nån ide? Mina har börjar gå i att tryckstången kanske är justerad för kort? jag satte tillbaks den exakt som innan med det finns ju inget som säger att det var rätt...
Björn