Min 142 från -68 har ett problem, när jag stänger av den måste jag vänta uppemot en timma alternativt rulla igång den för att kunna starta den. Det är väl högst troligt att det är något värmerelaterat (jag har bara ägt den drygt en månad, så jag bara erfarit problemet under sommarvärmen). Efter efterforskningar på detta samt amazonforumet börjar det luta mot att det antingen är något (ånglås?) med förgasaren (stromberg), eller tändspolen. Jag har bytt tänddelar (fördelarlock, rotor, brytare och kondensator) utan förbättrat resultat. Jag har även bytt tändstift och de blev helt svartsotiga efter endast fem tio mil, men det har nog inte med startproblemet att göra. Att tändspolen eller förgasaren blir för varm kan man ju förstå, men att det då går att rulla igång den fattar jag inte riktigt, men det kanske är normalt. Att det skulle vara startmotorn kan man väl utesluta eftersom den inte belastas under körning, och följaktligen borde vara lika pigg som annars. Kabelstart har inte heller hjälpt.
Det hör nog till saken att den slukar stora mängder bränsle, upp till 2 liter/milen.
En annan konstig sak är att de två senaste gångerna jag har tankat har pumpen klickat "färdigtankat" alldeles för tidigt, och jag har fått vänta lite innan jag kan fylla på mera. Fast det hör nog inte heller till problemet.
Får pröva med annan tändspole och eventuellt ta en titt i förgasaren, men jag tänkte att det kanske finns någon därute på detta eminenta forum som känner igen problemet...