Påminnelse om användarnamn/lösenord Glömt användarnamn/lösenord? | Registrera Registrera
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Ang köp av lack.

Ang köp av lack.

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

Ang köp av lack.

Inläggav rallykalle » 2007-02-05 10:54

Som sagt måste jag ha tag på lite färg till bilen.

Den är ju mörkröd...tror det var kod 45.?

Var in på den lokale färgblandaren och han sa att han måste ha ett färgprov. Enda jag har på bilen som man kan använda som färgprov är ju motorhuven som är nylackad! Blir lite jobbigt att släpa med den...haha!

Så jag undrar bara om ni vet av någon som kan blanda rätt färg till mig!?

Mvh/ Peter
rallykalle

Inläggav parbring » 2007-02-05 12:30

Jag har köpt på JBW i Skellefteå. Färgfirma som så vitt jag vet står som leverantör till lackfirmor och så runt om i trakten. Där har jag bara sagt att jag tex ska ha färgkod 125 så har dom blandat åt mig.

Detta är alltså inte ett sånt ställe som säljer tapeter och heminredning, utan i princip bara färg. Borde ju finnas något dylikt kring dina trakter också...
- - -
Användarvisningsbild
parbring

Inläggav Jörgen&FEJ » 2007-02-05 16:50

Det finns lite tips i gamla trådar, vet inte hur man länkar till gamla trådar men kolla:

Sidan 2: Senapsgul lack

Sidan 3: Originalfärg 42 som var min egen tråd
Användarvisningsbild
Jörgen&FEJ

Inläggav deluxe » 2007-02-05 20:00

Ring till närmsta bil-lackerare o fråga om han inte kan beställa hem färg till dig. Om han inte vill det.. (vissa kan vara kinkiga) så fråga vart han beställer sin färg ifrån och ring dit.

Det räcker att du har färgkoden på bilen så kan dom blanda upp rätt färg i valfri mängd.

Dom kan även hjälpa dig så att du får rätt härdare och förtunning till färgen.

När jag köpte färg till min bil ringde jag in en dag innan bara, och sen dagen efter va det bara att köra o hämta färgen.
Volvo 145 deLuxe 71:a (finbilen),
Volvo Duett-Roadster (nyaste projektet) i full gång.

Plötsligt börjar ja tycka att mina stötfångare ser löjligt små ut.. suget efter att byta mot en -74:a börjar bli stort nu...

Bild]
Användarvisningsbild
deluxe

Inläggav Johan Kjerstad » 2007-02-06 16:50

Ibland kan det hända att även billackare påstår att gamla färger inte går att få fram på färgkod. Men det brukar bero på att kom inte har tillgång till blandningsrecepten till gamla färgkoder i de nya lacksystemen.

Men det är sådant som deras färgleverantör skall kunna hjälpa till med. Vad gäller Glasurit och Sikkens skall det inte vara något som helst problem att få fram rätt färg till 140-serien.
Johan Kjerstad

Inläggav Amazonic » 2007-02-06 19:47

mekonomen blandar all färg jag använder.
Amazonic

Återgå till Original