Hej allihopa!
har en ford transit 175/300 -76 med en b20 motor i, behöver låna er expertishjälp för att få igång Asker!
Jag har kört hem honom ifrån skänninge till skåne.
Kom hem, men den lät och gick väldigt dåligt.
backar in den i verkstan byter olja, oljefilter, luftfilter, tändstift, fyller på olja i förgasare.
efter de startar den inte motorn går runt och den hostar, men hoppar inte igång inte ens med startgas.
det sitter en ballast resistor kvar sen den gamla motorn satt i, efter ett tags körande på startmotorn blir den stekhet och börjar ryka.
Plockar av toppen och grenrör sätter i ny sotningssats, planar toppen och slipar grenrörsidan, sätter ihopa allt som de ska vara, den hoppar inte igång bara startmotorn som går.
Byter brytarspetsar, fördelarlock, kondensator, rotor och tändspole (högeffektständpole från biltema).
testar igen startmotorn går men startar inte. ingen gnista till tändstiften.
kollar volten fram till brytarspetsar,och tändspole, ligger på 12 volt som sjunker till ca 10 volt när startmotorn går igång. Rotorn snurrar kolen ligger mot.
Fortfarande ingen gnista till tändstiften.
Tändkablarna och hattarna är av silikon och ser hela och fina ut.
Vi matade ström direkt från polen till tändspolen utan någon gnista på tändstift.
kommer ingen gnista eller väldigt svag från brytarspetsarna, de öppnar och stänger fint, dock ej finjusterade,
Har heller inte finjusterat strömfördelaren utan haft den som den varit tidigare.
Vevaxelremsskivans 0 markering syns ej, så vi har gått efter hur vipparmarna rört sig
Vipparmarna var stumma och glappade inte i något läge och den är tung att snurra runt.
rotorn stod rätt på ettans cylinder efter hur de var på tidigare fördelarlock.
Detta ska ju ses över. Men tändstiften borde väl ändå tända? Även om den tänder fel?
Jag tror jag fått med de flesta detaljer som jag har.
Vi har kliat oss i huvet en LÅNG stund över varför den inte går igång.
Finns de någon här som har en fundering på vad som är fel? eller kan ställa en fråga som vi inte ställt oss själva?
Mvh Simon!