Tjenare!
Nu var det dags att göra en tråd för mitt Volvo 142 projekt som jag borde ha lagt upp för längesedan för nu är det strax klart
Projektet har väl hållt på ungefär sedan April månad.
Allt började med att man blev sugen att köpa en första bil, och en volvo 142a med b20 är ju alltid fränt
så man satt och letade på blocket tills jag hittade den här bilen. Den var lite smått trimmad med dubbla strombergare och lättat svänghjul samt besiktad i 1 ½ år till det var ju väldigt skönt
. Så vi åkte iväg och köpte bilen den gick ju lite dåligt men det fixade jag och min kompis Paby till på en helg. Jag hade ju inte skaffat körkort än när jag köpte bilen, men det var ju väldigt kul att bara övningsköra bilen. Sen så ville jag ju ha mer kräm i bilen, trim intresserad som jag är så började leta efter dubbla webrar på blocket och en dag kom det in en intressant annons, det var ett par SK Racing 47:or. Jag ringde och lyssnade på vad han hade för intressant att säga om förgasarna, jag tyckte det han sa lät bra så det var ju bara att köpa, jag prutade ner dom samt att jag fick med ett par insug
.
Jag och paby mekar i princip alltid ihop så när förgasarna kom så började vi meka på dom direkt, vi förstod ju att det inte skulle lira ihop med motorn men lite bättre kunde det ju alltid bli. När vi fick igång motorn så tyckte vi att den gick bättre men det var ju inte värt att den drog skit mycke soppa av att gå hyfsat när den kunde gå skit bra med rätt saker i motorn. Så då började jag kika på KG vad jag ville ha för saker till min motor och på den vägen är det
Motor:
B21E kolvar
SK Racing 47or
Facet Red Top
Filter King
4-1 Extraktor
S-kam
Stålkamdrev
Starkare och kortare stötstänger
Lättat svänghjul
Toppen är fixad utav Martin Häggström:
Ventiler: insug 46 avgas 38.5
Här är lite bilder på den sunkiga räsern (Blir nog omlackning i mattsvart senare)
undra varför den är så hög.....
Här är svaret!
Invändigt
Här har vi motorn som den står för tillfället och lite motordelar som är lackade, hela motorn är svart sen vissa delar är mattsvarta =)
En kolv
Tomt
Kolven på väg i
Ventilkåpa och tråg
Fläkt och remskivorna
Här har vi förgasarna
Jag och min kompis hade lite tråkigt här om dagen så vi satte på mina förgasare på hans bil
Det var väl allt för den här gången, mer bilder kommer när toppen kommer hem från Martin
Kommentera gärna
MVH Mattias