ska väl kanske lägga in en tråd här också för att göra de hela lite officiellt
bilen är en 142:a från 73 som jag fick när jag var 16 år gammal... farsan tyckte att ja behövde lära mej meka lite själv och den kostade hela 700 kr!
bilen har väldigt lite rost trots sina nästan 33000 mil och jag satte igång med att byta skärmkanster och slipa bilen för jag ville lacka om den.
såhär såg den ut när ja börjat slipa den.
som tur så känner jag en lackerare som hjälpte mej med slipgrunder och tips så karossen blev riktigt rak och fin förutom en bögel på huven som jag ser varje gång jag sätter mej i bilen och de är sol ute!!!
iaf så var man fattig på den tiden me när ja fyllde 18 så var bilen iaf lackad och hade fått nya fälgar.
efter detta så blev man ju intresserad av trimning och man lär av sina misstag... blev lurad och hade problem att få den att gå bra men fick dit en planad topp,r-kam ,extraktor ,dellorto 40 och ett lättat svänghjul så den gick ganska bra trots att blocket var slut.
sen har de inte hänt mycket på 2, nästan 3 år pga skola, lumpen och en resa till australien och asien.
nu så är man dock hemma med nya krafter och lite pengar har börjat rulla in precis till att jag blev less på dessa jävla förgasare!
började plocka isär bilen medans ja drömde om en b20 turbo som gick på etanol. sagt och gjort så spånar jag nu på min första turbomotor och dessutom på etanol så de ska bli spännande.
undrar hur länge den håller innan den rasar hehe
konceptet är inte helt klart men de här är iaf vad ja funderat på till att börja med.
b20 block orginal, totalt renoverat
k-kam
ståldrev
lättat svänghjul
e-topp något portad men orginal ventiler
adapter på orginal grenör
hemmabyggt insug och ic
MS II v3.0
T04 turbo
e-toppen som fått ny färg och ska få nya ventilstyrningar
turbon, en t04... kanske nån på forumet som känner igen den
kapade bort den rost som fanns vid motorrummet igår... dock ett problem, har varken svets eller en svetsare.
tog problemet i egna händer så snodde grannens svets medans han sov!
sen fick man lära sej att svetsa... har gått nån grundkurs i svets på gymnasiet men den har man supit bort. efter flera timmars slit så var de här resultatet och jag är faktiskt riktigt nöjd med tanke på att ja inte hållit i en svets på 3 år! kanske inte har tummen riktigt mitt i hande iaf!
såhär ser då bilen ut efter dagens arbete. ska nu börja slipa resten av motorrummet och innan lack ska grenröret byggas också.
den pulverlackade tanken. me tanke på resultatet måste jag nog slita ner fram och bakvagn och pulverlack dom också
ja de var allt för mej idag. har skrivkramp nu men får väl försöka uppdatera här när de händer saker!