Mattias Edeslätt skrev:Är det inte bättre att täta alla skarvar med riktigt karosserikitt istället för att spackla? Spackel blir ju hårt och spricker gärna, medans kittet håller sig felxibelt även efter att det har härdat....
Ser ut att ha varit en riktigt rostig bil, men det är kul att se att den får leva vidare....
Skärmen var jag tvungen till att spackla så man kan slipa och få den form som man vill ha, men inne i golven och reservhjulsbaljorna kanske det är en ide att ha det där kittet. Ska sladda förbi mekonomen och kolla, men är det hutlöst mycket dyrare än spackel så fortsätter jag med mitt kära PP Glasfiberspackel
![Smile :)](/forum/images/smilies/icon_smile.gif)
...
Bilen var riktigt rostig vänster skärm, hjulhus och reservhjulsbalja, samt avgasröret, 2 hål i vardera hjulhuset fram 1x1 dm så man ser in i motorutrymmet, Runt båda baklykts skålarna och halva fogen under regestreringsplåten bak var upprostade men "lagade" med spackel och alu-nät. dock ingen överdriven rost på balkar stag eller golv.
Han som sålde den hade klämt på ny färg och underredsmassa för att dölja rosten , så den enda som syntes var några rosor på höger dörren som jag ska laga sen...
Sen när man kommer hem och kollar lite nogrannare så rasar halva skärmen och sparklådan i backen efter lite "mild massering"...
Dessutom ägaren innan han som jag köpte den av, hade lekt mekaniker och "rostlagat" han hade köpt ekonomiplåtar till just dem delarna som rostat som alldra värst, och sen lagt ÖVER den gammla rosten, utan att kapa bort eller nånting, Inte konstigt att det rostar när man inte tar bort smittan.
Sen som ni kanske har läst i Motorn delen av forumet så är motorn helt slut också, det var inget man märkte när man testkörde den, dum som man var körde man endast plan asfaltsväg och lyssnade efter skavanker i drivlinan.
Man lär så länge man lever, i fortsättningen ska jag "massera" bilen innan jag köper den, säljaren får bli hur sur han vill, jag ska inte köpa en bil utan att veta hur mycket rost det är...
Rost i sig är ju aldrig ett problem att laga, men det är drygt när man hade andra planer för bilen än att stå i garage och bli lagad hela sommaren.
Tur att den var billig, annars hade man blivit tokig
![Wink :wink:](/forum/images/smilies/icon_wink.gif)